fredag 20. februar 2009

Ugledrømmen

Jeg har fotografert de fleste uglene vi har i Norden, lappugla på bildet over ble knipset utenfor Østersund. Nå går altså turen til Canada for at jeg skal få oppleve ugledrømmen, eller drømmeugla om du vil. Det er bare timer igjen til jeg setter meg i bilen og kjører mot flyplassen. Jeg har forsøkt å pakke kofferten, men det er aldri enkelt når man skal på fototur.

Denne gangen har jeg tenkt å reise litt lett, med et kamerahus og noen nødvendige Nikon objektiver. Sitter egentlig her å funderer på mye annet enn utstyr i kveld. Hva gjør uglene så fasinerende? Hvorfor er vi naturfotografer, og mange som ser på og kjøper bilder, så opptatt av dem? Det er kanskje noe med øynene og den kloke fuglen? Nattas stemmer? Hodene som kan snus helt rundt? Det er sikkert mange grunner til at vi liker ugler. Jeg har foresten hørt at uglene blir sett på som dumme i Kina, kanskje er det egentlig noe Disney over forestillingen om den kloke ugla i treet. Men uansett er det knyttet mange fortellinger og mye overtro til denne fuglen også her i landet. 


Hubroen på bildet over egentlig et morsomt syn, lillafargen kommer av alle fuglene som har mobbet den store ugla ved å drite sommerens blåbær utover fjærdrakten hans. Bildet er knipsa  på Helgelandskysten, og jeg føler meg egentlig litt mer komfortabel med å ta en liten tur opp dit. For når vi først er inne på dritt så skal jeg innrømme at det er litt galskap i å sette seg på et fly og reise til Canada for å fotografere snøugle, også kommme hjem å snakke og skrive om hvor viktig det er å ta vare på naturen vår. Et stikk er det i hjertet, men jeg trøster meg med at flyet nok går uansett, jeg kjøper co2 kvote og jeg er ikke den verste reiseren til vanlig. Og jeg innrømmer det igjen, jeg er veldig fasinert av snøugla.
Så neste gang jeg legger ut noen ord her så håper jeg det følger med et bilde av den hvite, mystiske nomaden fra nord. Ja, sånn at lappugle, haukugle, perleugle, jordugle og spurveugle får selskap på denne siden. - Ha det godt så lenge du som leser bloggen, hilsen Kjartan.

5 kommentarer:

  1. Hei igjen!
    Her var det noen nye bilder jeg ikke hadde sett, alltid spennende det...
    Vil ønske deg lykke til på turen og gleder meg virkelig til å se om det blir noe av snøugla. Forhåpentligvis blir det også ørn på meg i mellomtiden :)

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av uglene dette Kjartan. Uglene må være noen av favoritt fuglene mine. Har foreløbig bare noen få uglearter i arkivet, hornugle og perleugle.
    Men har planer om å fotografere Lappugle i Sverige, og Hubro hvis økonomien strekker til.

    Ha en riktig god tur over dammen, og håper du får full klaff med snøuglene! Gleder meg til å se resultatene.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  3. Hei Kjartan, nå er jeg spent på hvordan det går med dere der oppe i nord. Selv sitter jeg i Florida og er passe lei for tiden. Vil hjem til kjære Norge og den vakre naturen vi har der hjemme. Gleder meg til å se litt bilder fra dere. Lykke til, krysser fingrene for dere.

    Mvh Bent

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan