lørdag 7. november 2009

I naturreservatet

I dag tok jeg med meg min 2 år og 7 måneder gamle gutt til Dølaelva naturreservat på Klinga. Dette barskogsreservatet ligger lett tilgjenngelig like ved RV 17 utenfor Namsos. Synd ikke flere er her og tar en titt.


Å ta med seg en liten gutt ut gir en fin og spesiell ramme for skogturen. Bare det å prøve å forklare hvorfor løva er på dette skiltet for naturreservatet, drar naturvern ned på et helt enkelt og viktig plan. - Dette betyr at skogen er vår, den tilhører dyrene og oss alle, Hans-Tore. - Det er ingen som kommer hit for hugge og tjene penger på den.


Mens gutten sitter der å ser seg rundt, tenker jeg på at denne skogen faktisk skal få stå her og råtne. Her skal nytt liv vokse opp fra det gamle, her skal naturen få være seg selv i hele denne guttens levetid. Jeg har tro på vern, jeg tror det er eneste vei å gå for å redde noe natur fra det pengekjøret den blir utsatt for. Samtidig skal vi selvfølgelig ikke verne store deler av skogen vår, den kan og den skal brukes. Men noe må vi ta vare på, se bare på hva som kommer frem når naturen får stå slik. - Oi, oi. Masse sopp!


Det er mange som hevder at gammelskogen blir vanskelig å gå i når den får stå slik å råtne på rot. Det stemmer overhodet ikke, i forhold til planteskogen blir den åpen, mosegrodd, spennende og fin for en liten gutt.

- Ha det skogen - Ser deg snart, sier Hans-Tore når vi går hjem. - Ha det løva på skiltet!

4 kommentarer:

  1. Kjempeinnlegg! Gammelskog er gull verdt, og ungene våre som får ta del i den.

    :)

    SvarSlett
  2. Fine ord, Kjartan! Jeg har selv ivret for vern av gammelskogen i mange år, og ga ut ei bok om dette på nittitallet. Dølaelva naturreservat var allerede allerede den gang en verna regnskog.

    Det er bra å ta med ungene inn i gammelskogen, la dem utforske stubber og rotvelter, kjenne lukta av mose og lav, og høre vinden hviske i tretoppene. På den måten vil kanskje kommende generasjoner ta bedre vare på naturen enn vår har gjort.

    d@g

    SvarSlett
  3. Jeg blir veldig sjarmert av bildene her jeg :) Utrolig koselig å se, og guttungen er blitt stor.

    Gammelskog er både vakker og god å være i, og viktig å ta vare på.

    SvarSlett
  4. Fint å få tilbakemeldinger, takk for det. Også var det jo godt å skrive om kystregnskogen uten å nevne trøndelagsellementet, gulprikklaven og begrepet boreal!

    Dag: Boka di, Naturens storstue, har vært og er fortsatt inspirasjon for meg. Den står her i bokhylla på stua mi i Namsos.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan