torsdag 19. november 2009

Under vann

Sammen med Bjørn Oddvar Landsem har jeg nå gått til innkjøp av et skikkelig undervannshus til speilreflekskameraet. I dag fikk vi oss en tur ut for å prøve dette på skikkelig vis.

Bakgrunnen for at vi har spleiset på huset er at portfolioene mangler undervannsbilder, og fylket vårt er jo virkelig et sted der man kan finne motiver under vann. Her er det lakseelver, fiskevann, fjorder og hav med tusenvis av motiver. Tror dette kan være bilder vi vil få bruk for i årene som kommer, men det er en forholdsvis dyr investering og såpass spesielt at vi godt kan starte med et hus sammen for å se hvordan det utvikler seg.

Bjørn Oddvar er tidligere yrkesdykker, med bakgrunn fra forsvaret, så det kan jo godt bli til at han utvikler dette til sitt spesialområde innen naturfoto. Samtidig har jeg også tatt en del bilder med undervannsbag tidligere og jeg synes det er morsomt å jobbe under vann. Det gir også artikler eller bilder fra et område en ekstra dimensjon.

Her er en parr som Bjørn Oddvar knipset under testen i ei lita lakseelv i dag. På 800 iso var det tilstrekkelig lys selv nå på den mørkeste årstida. Dette blir nok morsomt fremover!

Mens han var i elva kikket jeg litt langs elvebredden, og det er alltid noe å finne for den som leter. På denne mosegrodde stammen fant jeg flere som fulgte med på det som skjedde i elva.

4 kommentarer:

  1. Spennende å fotografere under vann. Desverre har jeg kun tatt meg råd til en bag og det gir ikke de beste mulighetene for å gjøre justeringer.

    Det nederste bildet er kult. Der var det mange.

    SvarSlett
  2. Ja, dette blir artig å følge med på Kjartan! Håper på å se mange bilder fra Moelva, kanskje jeg kjenner meg igjen ;)

    Vil tro fuglelivet er spennende å prøve seg på også. Fossekaller og denslags dykkere..

    SvarSlett
  3. Ja, håper å vise frem noe brukbart her på bloggen etter som vi får brukt dette utstyret mere framover. Moelva er et flott sted Ingebjørg så det kommer!

    Likte også alle de mosefjesene Jan-Eilert, brukte bildet i et foredrag i dag, da jeg mener å se min sammarbeidspartner nederst til høyre. Han har alltid sagt at han vil bli til mose og jeg tror det er i ferd med å skje :-)

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan