søndag 29. november 2009

Novemberhelg

Så går det mot slutten av den siste helga i november. Selv om jeg har hatt ei rolig helg med familien så blir det alltid noe fotografering og noe fotorelatert virksomhet. På lørdag dro vi på førjulsmartnad på Snåsa, bakgrunnen for turen var først og fremst at det skulle være boksignering. Det har vært en del av disse, og det kommer flere i tida fremover, men det er jo morsomt så lenge vi selger godt med bøker. Forrige helg solgte og signerte vi over 100 bøker på ei time i Lierne. Ikke fult så travelt på Snåsa, men bra var det uansett!


På veien hjem kjørte vi inn i tåke og en fantastisk vinterhimmel som av og til slo igjennom i de grå/blå dottene som hang både høyt og lavt. Måtte selvfølgelig ta en "kort" tur ut av bilen og knipse noen bilder av dette landskapet.


Men da jeg kom tilbake til bilen var det dette synet som møtte meg.


Akkurat der og da var det dette motivet som var dagens beste for meg. Kanskje litt personlig, men noen ganger er det godt å stoppe opp og kjenne på det man har også. Det er vel da man kan sette alt det man driver med i et perspektiv.


Ellers fikk jeg beskjed om at det ble en 2. plass i Villmarkslivs konkurranse, NM i naturfoto i år. Får gratulere Anders Seland som vinner, det har vært morsomt å knive med han gjennom 10 runder, med tilsammen 60 bilder. Jeg fikk også med meg en 6. plass i konkurransen om årets bilde, og det for den jerpa med kylling som er vist her på bloggen tidligere.

Konkurransen er som vanlig helt uforutsigbar for meg. Å få sine bilder bedømt kan av og til være en hoderystende opplevelse, men samtidig er det motiverende for selve fotograferinga. Også får man bare innstille seg på at flere av bildene ikke blir likt av juryen og ta det hele med et smil, hvis ikke bør man la være å stille opp på slike ting.

Den største overraskelsen i år var at bildet under falt helt igjennom hos juryen. Etter min mening er det et bilde som setter i gang følelser. Det er også et uvanlig naturbilde, men folk er forskjellig!


Min kommentar til store flatehogster ble kanskje ikke oppfattet slik jeg hadde håpet da bildet havnet på bordet under juryemøtet. Men det er ikke første gang at jeg overraskes og det blir nok ikke den siste så lenge jeg deltar i fotokonkurranser.

13 kommentarer:

  1. Gratulerer med 2. plassen Kjartan.

    Ang. bildet over så hører det til på en langt større arena enn den som tilbys i Fotojakta. Et av de beste/mest fortellende bildene jeg har sett fra Norge i år.

    Mvh, Roy

    SvarSlett
  2. Gratulere med 2.plass! Bildet over er virkelig et sterkt og fortellende naturfoto.

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Og bildet av lavskrika syns jeg er i særklasse bra. Men det kan hende det faller utenfor sjangeren for Villmarksliv. Bildet har ikke helt samme ikoniske komposisjon som Nævra litt "isbjørn på mini-isflak", men har den samme nådeløse kommunikasjonen syns jeg.

    SvarSlett
  4. gratulerer så mye med 2plassen og tusen takk for gratulasjonen Kjartan
    hadde aldri trodd at jeg skulle dra dette i land
    angående bedømminga så har jeg faktisk ikke truffet en person som har deltatt i fotojakta som har vert fornøyd med bedømminga i fotojakta
    jeg selv har blitt temmelig overrasket over en 3-4 bilder i denne omgagen som jeg personlig mener er ganske så feildømte
    enkelte jeg har snakket med har faktisk ment at hele juryen bør byttes ut med nytt blod
    uansett totalt sett så mener JEG at juryen gjør en bra jobb,men at dem kan gjøre den bedre
    når det gjelder andre konker som jeg har følt med på ,så hender det ganske så ofte at jeg ikke er enige med juryen

    så min konklusjon er at fotokonkuranser får en ta med en klype salt
    gjør en det bra,så får en en kose seg over det,og går det dårlig så blir ikke bildene noe dårligere av den grunn

    angående det siste bildet så oser dette av symbolikk og bildet bør brukes som virkemiddel
    for alt det det er verdt i kampen mot å verne den flotte naturen vi har

    mvh anders selland

    SvarSlett
  5. Gratulerer med kjempeflott innsats i fotojakta. Du har mange fine bilder og er en meget dyktig (natur)fotograf:) Avgjørelsene gjennom året kan gi overraskelser i begge retninger men gjennom 10 runder blir vel sluttsummen ganske ok selv om enkeltavgjørelser kan diskuteres. Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  6. Gratulerer med 2 plassen Kjartan! Som sagt er du en meget god fotograf, og for meg en inspirasjonskilde. Du er mye ute å fotograferer i Steinkjer og omegn, og det er spennende å se hvor rikt dyreliv det er her.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  7. Takk Roy, Ivar, Lars Andreas, Anders, Robin og Knut Børge!
    Godt å høre fra dere.

    SvarSlett
  8. Morsomt å lese! Bildet med lavskrika er veldig bra. Et godt foto er ikke bestandig vakkert og pent. Det bør flere naturfotografer legge seg på minnet. Veldig bra budskap. Strålende fotografi.

    SvarSlett
  9. Finnes det noe objektivt svar på hva som er et godt naturbilde - eller en god jury i en fotokonkurranse? Hilsen Øystein Søbye

    SvarSlett
  10. Forutsigbare konkurranser er vel ikke særlig utfordrende eller interessante. Den største av alle innen natur, BBC Wildlife, har f. eks. vært gjennom mye hoderisting gjennom årene. Uansett kriterier eller ikke kriterier som legges til grunn - å vinne innbefatter alltid et element av lotto. Ellers vil jo et bilde alltid bli målt opp mot de referanser den enkelte er i besittelse av og det uavhengig av tid og sted. For bildet ditt Kjartan, må det tåle en sammenligning f. eks. med Hannu Hautalas livslange arbeid med - ja akkurat - lavskriker og hogstflater.

    Velkommen til Fotojakta neste år!

    Asle

    SvarSlett
  11. Takk for nye synspunkter under dette innlegget. Det er selvfølgelig bildet av lavskrika og det som ble skrevet der som ble gjenstand for litt oppmerksomhet.

    Når det gjelder spørsmålet Øystein, så gir svaret seg selv; nei. Men jeg legger merke til at mange er, og har vært, kritisk til flere av avgjørelsene i Fotojakta. Det har ført til et flere har hoppet av konkurransen (synd), mange nye talenter er redde for å delta (virkelig synd).

    Jeg legger også merke til at Biofotos konkurranse har fått en enorm oppslutning selv om premiene der ikke er så bra. Jeg spør meg hva som skjer? Og jeg prøver å forklare her på bloggen at man uansett må ta juryer og fotokonkurranser med et smil. Ikke ta fotokonkurranser så veldig alvorlig. Bildet kan faktisk være ganske bra selv om det ikke får tellende poeng hos juryen.

    En konkurranse motiverer i hvert fall meg til å ta enda flere bilder, og litt lotto, slik Asle skriver, er med på å heve spenninga. Jeg håper enda flere blir med å kjemper om premier neste år.

    Hannu Hautalas lavskriker og hogstflater har dessverre gått meg hus forbi Asle, men den mannen kan jo å ta naturbilder:-)

    SvarSlett
  12. Jeg husker det var likedan da jeg selv for mange år siden deltok i fotojakta. Vi var mange som ikke alltid var så helt enige i juryens avgjørelser ;-). Men sånn er det, vi har vel alle opplevd det forsmedelige å stille med bilder vi har stor tro på i en stor konkurranse som Fotojakta - eller på et medlemsmøte i BioFoto - og ikke få den responsen vi forventet. Spørsmålet er jo om vi tar dette som et nederlag eller en spore til å ta enda bedre bilder... Til fotojakta kommer det inn tusenvis av bilder. Blant disse skal de absolutt beste bildene velges ut slik at de absolutt beste fotografene blir premiert. Dette er jo en konkurranse og bare noen få av bildene kan få tellende poeng - som du selv er inne på; det er ikke dermed sagt at et bilde som ikke får sølv eller gull er et dårlig bilde. Det er også slik at nivået stadig heves, og - når såpass mange drar på felles fototurer eller kjøper seg inn på de samme foringsplassene, sier det seg selv at juryen etterhvert blir mett på snøugler, bjørner og mårer - bare for å nevne noen populære motiver. Enkeltavgjørelser kan alltid diskuteres, juryen er ikke alltid enig om enkeltbilder, men vi har såpass erfaring med dette nå at jeg våger å påstå at det er den beste fotografen, med de beste bildene som vinner - i år som i foregående år.

    Hilsen Øystein

    SvarSlett
  13. At du mener at den beste fotografen med de beste bildene vinner er en selvfølge, noe annet ville vært rart å si fra din posisjon :-)

    Men for å bruke dine egne ord; finnes det noe objektivt svar på hva som er et godt naturbilde - eller en god jury i en fotokonkurranse? Svaret er fortsatt nei. Juryen du sitter i har både spennende, interessante, gode og virkelig merkelige avgjørelser. Det er morsomt og selvfølgelig til tider frustrerende at det er slik.

    Nok en gang; jeg håper flere gode naturfotografer vil delta i konkurransen deres neste år.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan