fredag 27. november 2009

Bra bilder 1

Indianerne mener at vi kan snakke med naturen. Yanomamiene forteller oss at vi faktisk kan kommunisere med områder, dyr og planter. Jeg er ikke i tvil om at de har rett, det er vel bare snakk om hva du legger i ordet kommunikasjon. Jeg tror det handler om å legge bort de vanlige tankene og kjenne etter. Jeg tror faktisk også at et godt naturbilde fanger opp noe av dette og snakker sitt eget språk til betrakteren.


Av og til kan det være både morsomt og lærerikt å ta frem noen av sine virkelig gode bilder og tenke gjennom hvorfor man "hadde hellet med seg" når det ble tatt. Hvorfor kommuniserer nettopp dette bildet så godt? Hva gjorde jeg egentlig de gangene jeg klarte å fange noe unikt i kameraet mitt?


Bildet av disse ternene er noe av det jeg har fått god respons på (se noen tilbakemeldinger på Foto.no). Det ble tatt en sen sommernatt da de andre familiemedlemmene gikk til sengs på hytta. Jeg tok båten og dro alene ut på Namsenfjorden, sommernatta var så utrolig vakker. Jeg ble sugd inn i stemninga, og var på leting etter motiver. Stillheten var helt spesiell, jeg følte meg alene med omgivelsene. Egentlig var det for mørkt til å fotografere flyvende terner, men fuglene fenget og jeg måtte bare prøve noe jeg ellers hadde trodd var umulig. Det var først når jeg kom hjem igjen at jeg ble klar over at bildene var virkelig bra.

Selv om det ikke finnes regler for hvordan man tar et godt naturfoto så kan jeg jo gi et sammendrag av hva dette lærte meg:
  • Dra ut når du selv føler for det.
  • Dra ut til tider da du og andre egentlig ikke tar bilder.
  • Bruk tid alene og sett deg inn i en stemning.
  • Let etter det som får deg til å stoppe opp.
  • Ta bilder selv om du tror det er umulig.
Dette blir det første i en serie av bra bilder som jeg innimellom vil legge ut her på bloggen. Fint å spinne noen tanker rundt hva de bildene egentlig lærte meg. Hvem vet, kanskje lærer både jeg og du noe av det?

4 kommentarer:

  1. Du har virkelig flotte tanker om øyeblikk:)Det liker jeg.

    Sjøl driter jeg (unskyld uttrykket) i fotografiske ferdigheter for det meste.
    Tar uhyggelig mange "dårlige" fotos, men de er jo så flotte de også!
    Sjøl lar jeg mere og mere kameraet, og ikke minst mobilen ligge igjen på mine turer. Opplevelsene er så flotte at ikke et verdens beste kamera kan fange de opp.

    Når tanken på "at en må ta det beste bildet" surrer i hodet, da er det godt å ha med ungene. De setter en ned på plass, og lar opplevelsen bli den den er:)

    Ternene dine er flotte!

    :)

    SvarSlett
  2. Fint ressonement Kjartan, og selv om jeg ikke har stor tro på noen "oppskrift" for å ta gode bilder er jeg helt enig i dine punkter. Det er uansett alltid spesielt å se disse bildene som virkelig formidler dette "noe", bilder som har så mye "noe" i seg at du aldri får sett deg mett- du må innom å se på de med jevne mellomrom for å drømme deg tilbake til en stemning du aner å ha opplevd, eller drømmer om å oppleve. Ternebildet ditt er definitivt ett av disse bildene for meg.

    Naturen har sin stemme og sitt språk- det må være en naturfotografs drøm å kunne være en god tolk og formidler for naturens stemme.

    Stå på Kjartan, du har mye å fare med.

    Mvh
    Svein B

    SvarSlett
  3. Etter å ha travet rundt i naturen med fiskestang som liten og land og strand med fiskestang/hagle i de siste 24år så har det blitt mange fine natur opplevelser.
    Det være seg fjellrev på hardangervidda for 23år siden eller kongeørna som angrep meg på fisketur i finnmark det er bilder som aldri slettes selv om jeg ikke hadde kamera.
    De mange fine opplevelsene i naturen er den største årsaken til at jeg startet med naturfoto.
    Har ikke drevet med foto aktivt i mer enn på fjerde året så læringskurven er fortsatt bratt.(heldigvis) Med så kort tid innen naturfoto så noterer jeg en god del i ei lita bok. Jeg skriver om plasser jeg har vært på og gjerne vil oppsøke igjen til andre tider på døgnet eller året så jeg får en bedre flyt og utbytte med fotograferingen.
    Det viktigste for meg pr i dag er at jeg liker bildene mine selv som gjerne/ofte har med seg en historie så er det selvfølgelig hyggelig vis andre og liker det jeg har tatt.
    Jeg velger å sammenligne fremgangen med meg selv i steden for å sammenligne meg med andre for med så mange dyktige naturfotografer så kunne jeg nesten ha gitt opp lenge før jeg hadde begynt om jeg målt meg mot de. Likevel henter jeg gjerne innspirasjon i blader,bøker på nettet eller fra foredrag.
    Det er en hobby jeg skal kose meg med i maaaange år å nå glede eg meg til å ta turen ut i morgen tidlig selv om jeg"kun"skal ta bilder av ender.

    Bildene du har presentert her er flotte å de har begge bevegelse å fin stemning på hver sin måte.

    Så er det fint at du som dyktig fotograf og formidler deler noen av dine tanker til oss på bloggen din.

    Mvh Rune

    SvarSlett
  4. Takk til dere tre som har tatt dere tid til å komme med noen egne tanker under blogginnegget. Det er virkelig trivelig å få tilbakemelding.

    Bildet av skarvene var vel mer en kommetar knyttet opp mot teksten, enn et stort bilde, men det sier noe om kommunikasjon, og det å velge å lytte eller å snu seg bort :-)

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan