tirsdag 10. november 2009

Små ting i livet

Vi mennesker er skrudd sammen på en merkelig måte. Mange av oss jager etter noe som vi ikke kan beskrive, vi har en indre uro som søker etter små glimt av lykke. Vi tar et godt bilde og tror vi får en smak av det, vi kjøper et nytt klesplagg og tror vi føler det. Noen flytter til et nytt sted, noen bytter ut ektefellen eller bilen, starter et nytt prosjekt. Men det er egentlig ingen ting som nytter. Snart jakter vi på et nytt bilde eller er på vei ut i butikken på leting etter den perfekte kjolen. Hva søker vi etter?


Den som finner gull i bekken blir heller ikke lykkelig. Arne Paasche-Aasen skrev om det i sangen "De nære ting", mens åndelige veiledere tjener seg rik på å fortelle oss det. Først når hver enkelt av oss blir klar over at vi har det slik, og kan stille spørsmålet, hva leter jeg etter? Ja, da begynner vi å nærme oss noe som ikke er så farlig for omgivelsene og skadelig for naturen.

For egen del tror jeg svaret ligger der ute i det store systemet. Jeg prøver å tenke på det hver dag, oppleve og leve her jeg er. Lyset som faller gjennom skodda på en gylden høstmorgen gir meg en følelse av det storslåtte, månen på himmelen gir meg undring og små meiseføtter på fingrene gir glede.

Det er ikke så enkelt å huske det i hverdagen, men det er de små ting som teller.

6 kommentarer:

  1. Virkelig en god tekst! Tanker som vi alle burde være innom og gjøre oss opp noen egne refleksjoner om.

    Det er uten tvil - de små ting i hverdagen som gir meg glede, ro, overskudd, nytelse og livskvalitet!!!

    Etter hvert som jeg blir eldre blir jeg både mer oppmerksom på desse små ting og jeg setter mer pris på dem.
    //GO

    SvarSlett
  2. Flott innlegg igjen:) For meg er det naturen som gir meg gullkorn hver dag, om det er en liten gjerdesmett som titter inn vinduet, en av ungene som har funnet ett frø eller insekt som vi leter i bøker for å finne ut av, eller katten som kommer opp i fanget.
    Fine små opplevelser, som nok er større enn vi tror.

    :)

    Har vært inne og sett på hjemmesiden din. Utrolige flotte bilder! Liker veldig godt fuglbildene som ikke er skarpe. Bevegelsene på de er flotte!

    SvarSlett
  3. Mange Gullkorn i den teksten, meget godt skrevet!

    Mvh Per E.

    SvarSlett
  4. Hyggelig med tilbakemelding fra dere Kathrine og Per, takk for det!

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder og fantastiske motiver.Bildene av skarven som vises i solnedgang er storslått og gir en god følelse av frihet.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan