mandag 13. september 2010

10. dag på Svalbard

Nå går det mot slutten av denne turen. I løpet av det kommende døgnet skal vi igjen klappe til kai ved Longyearbyen, men før det er drømmen å komme seg på land slik at vi får hilst på hvalrossen. Vi har vært innom fem -seks steder der det alltid bruker å være hvalross, uten at vi har sett dyret. På noen isflak finner vi likevel noen hvalross i løpet av natta.


Det er greit å få festa dette dyret til minnebrikken, men jeg håper jo at vi kan komme osss litt nærmere en større ansamling av hvalross. Vi har fortsatt to-tre steder igjen å lete. På Prins Carls Forland bruker det etter ryktene å være temmelig sikkert. Likevel er jeg ute å fotograferer alle de hvalrossene vi passerer på isen.


Det viser seg at det ikke var så dumt, det er faktisk ikke hvalross å finne noe sted på land. Vi ender opp med å fotografere noen reinsbukker ved Alkehornet før vi setter kursen inn Isfjorden.



Klokka 22.00 festes trossa til kai. Turen er snart over. I morgen oppsummerer jeg her på bloggen, og viser dere bildene fra den siste fotorunden ved Longyearbyen. Det ble slett ikke verst!

6 kommentarer:

  1. For å si det slik Kjartan. Jeg har ikke mindre lyst til å ta turen til Svalbard, etter å ha sett alle de vannvittig flotte bildene du har lagt ut. Drømmetur!

    Knut Børge

    SvarSlett
  2. Det har vært en sann fornøyelse å følge turen!

    Kanskje jeg burde droppet den siste tela og lagt pengene i Svalbard-tur...?

    SvarSlett
  3. Hvalross på i er nå penest og artigst etter mitt skjønn så dere var heldige der og:) Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  4. Svalbard er en fotodestinasjon i verdensklasse og det synes jeg du har klart å formidle på en fortreffelig måte, takk for omvisningen!

    SvarSlett
  5. Og følge med på bloggen din, har vært som en spennende reise for meg også. Din måte å formidle på, og ikke minst dine bilder, gjør det hele til en flott opplevelse. Takker så mye.

    SvarSlett
  6. Fint å få tilbakemeldinger på denne "reia" med blogginlegg fra turen. Kanskje får Ole Jørgen Liodden eller andre arrangører mye å gjøre i årene som kommer??? Ser jo ut til at flere har blitt inspirert.

    Knut-Sverre, jeg er enig i prioriteringene. Utstyret på plass også Svalbard. Det er måten å gjøre det på:-)

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan