søndag 2. august 2009

Rådyr

Det er ferie, men den to år gamle gutten min har det slett ikke med å sove utpå. Dermed har jeg streifet litt rundt sammen med han når morgenlyset har vært brukbart. Vi befinner oss for tida på Aukra i Møre og Romsdal, her bor min søster og familien hennes. Men her bor også mange hundre rådyr.


Rådyrene er for tida opptatt med å føre livet videre i åker og eng. Dermed er de også forholdsvis enkle å oppdage og å komme innpå.


Etter noen dager her ute har jeg oppdaget at det finnes noen sammarbeidsvillige bukker. De har sine faste tilholdssteder, og det finnes dermed muligheter til å ta noen gode bilder. Nå er det bare å få litt tid til å vente på adferd og situasjoner. Vi så en paring i dag, men holdet var litt for langt.


Denne bukken sto imidlertid i ro på åtte meters hold og spiste en mengde blader fra en storsyre, mens den studerte oss like grundig som vi kikket på den. Mange tilitsfulle rådyr gir dessuten noen greie portretter og miljøbilder.


I morgen blir det nok et besøk i mårskjulet hos Terje Sylte. Oppdatering av bloggen kommer snart!

2 kommentarer:

  1. Hei Kjartan.
    Ser ut til at du har det riktig bra på Møre. Liker bildene du har tatt der. Særlig falt jeg for det siste bildet av rådyrgeita i gresset. Lykke til med videre fotografering av rådyr og mår på Møre. Regner med at blinkskuddene presenteres etter hvert :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Fin blogg med mange fine bilder! :)
    Ser du har snakket litt om hvordan du får slike situasjoner med Rådyra, men kunne du tenkt deg å legge ut noen kameraopplysninger, som f. eks. innstillinger osv :) det hadde vært supert!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan