tirsdag 15. november 2016

Rovdyrviten

I den siste utgaven av magasinet ”Rovdyrviten” så har jeg en artikkel som heter ROVDYRGLEDER. Det er også en kronikk av Klima og Miljøminister Vidar Helgesen og mye annet spennende i bladet. Hele magasinet kan lastes ned som PDF her: http://rovviltsenteret.no/rovdyrviten/


Her er et utdrag av teksten:

ROVDYRGLEDE

Er det egentlig mulig å kombinere ordet rovdyr med ordet glede? Ja, selvfølgelig! For meg som naturelsker og fotograf har rovdyrene aldri gitt noe annet enn glede. Å tusle rundt i en skog med spor etter bjørn, eller å sitte i svarteste natta mens ulvene uler, det er noe av det som virkelig gjør livet til et spennende eventyr.


Jeg leser sjelden om dette i media, desto oftere brukes ord som rovdyrfrykt, rovdyrkonflikt, rovdyrtap, rovdyrdrap og rovdyrfare. En rekke ord der rovdyr er kombinert med det negative. For det er frykt som selger, det er frykt som får oss til å stoppe og og det er frykt som dreper.

Det er på en måte politisk ukorrekt å velge å se det gode i rovdyrsaken her til lands. En vill og levende natur, spenning, eventyr og helhet. Vi ønsker ikke å snakke om rovdyrene på den måten, vi velger heller å se det slik at små lam blir spist av disse forferdelige, blodtørstige dyrene.


At vi selv skal lage lammerull og koteletter av lam og sau, det velger vi selvfølgelig å se bort ifra. At det er penger og økonomi som ligger bak, det er ikke så viktig. Vi må for all del heller ikke snakke om at vi selv kaster mye av denne maten som vi kjøper. Hysj!

Nei, nå vil jeg skrive litt om rovdyrglede.

For vi har vel et valg, vi lever vel i et land der vi kan velge å se en sak fra flere sider? På en grå dag kan vi velge å sitte inne, forbanne regnet som faller ned, og tåka som henger tjukt over fjella. Eller vi kan kle på oss, komme oss ut og oppleve naturen.
Du kan forandre en grå dag til et eventyr. Du kan selv endre høstvindens uling til den vakreste sang, regn til livgivende dråper og rovdyr til spennende medskapninger. Det er ditt valg!


Jeg for min del har vært på flere turer i Finland, gått meg på bjørnen i skogen i Lierne, møtt den på vegen i Sverige og fått flere glimt av den i min egen hjemkommune Namsos. Det har alltid gitt meg glede – aldri frykt eller angst.

Jeg og samboeren min mimrer ofte om de ensomme nettene i skogen i Finland, der bjørnene pustet oss i ørene når vi skulle sove. Teltturer i Sverige der bamsen labba forbi mens hunden pistra og peip. Du bør oppleve dette, for det er så fint å sette seg rolig inn i skogen, se ut gluggene på en kamuflasje og oppleve fuglene, kjenne på spenninga og gleden. Det tar litt tid. 


Her kom vi nettopp støyende inn i skogen med kamera, sekker og stativer. Det går nå ei god stund før naturen rundt oss har slått seg til ro igjen, men det gir også en egen ro å sitte slik og kjenne på det som skjer. Gleden kommer ikke ved stress, rovdyrglede kommer ikke av frykt.

Jeg kan sitte slik i skogen og fantasere, lure på om både trær og mose også faller tilbake til sin vanlige væren nå – eller om det bare er inne i meg at forandringen skjer? Det er i hvert fall ei forandring i hele skogen når den går til ro igjen – og så plutselig: bjørn!


Det er så ubeskrivelig vakkert å møte et stort dyr på denne måten, om det er ulv, gaupe, jerv eller bjørn. De kommer snikende, lydløst ute av skogen og inn i vår tilværelse for noen minutter. Helt ufarlig for oss mennesker når vi møter dem slik, med respekt og forsiktighet. Hvis du spør meg hvorfor og når jeg begynte å bli fasinert av disse store rovdyrene, så får jeg lyst til å spørre deg: Når slutta du? Hvert eneste barn i landet vårt er vel fylt av undring og følelser for bjørn og de store rovdyrene.


Møtene med disse har satt seg i sjela, den samme sjela som vi bar på som barn. Det er så godt å slippe å spørre hva disse rovdyrene er bra for, om de er nyttige for lommeboka eller økonomien vår, men bare føle på storheten ved å se dem.

Når vi får møte disse store rovdyrene i naturen, da er det som om vi settes fri fra at alt skal ha sin hensikt. Vi bare er. Vi er også slik vi egentlig skal være, ville – og det betyr jo bare å være en del av naturen det. For meg gir det en enorm glede! Rovdyrglede!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan