tirsdag 26. mai 2015

Å være smart

Nord-Trøndelag e-verk har vært smart og startet en konkurranse om fylkets "smarteste" blogg. Denne bloggen er en av ni nominerte, og jeg setter selvfølgelig pris på om du trykker og stemmer på: Kjartan Tranas Fotoblogg.


Det "smarteste" er at du også er med og kan vinne dersom du tar deg bryet med å stemme. Det bringer meg inn på temaet for dette innlegget; tomflasker og pant, bevissthet og regler. 


Flaskepanten kalles gjerne for miljøbevegelsens største seier, med innføring av pant har vi tatt innsamlinga på alvor. Hvorfor? Sannsynligvis fordi denne ordninga spiller på lag med naturen og mennesket. Eller rettere sagt den naturen som er nedarvet i oss mennesker.

Vi gjør gjerne det vi får belønning for, det ligger i vår biologi, resten er det i grunnen ikke så nøye med.


Her om dagen laget jeg en sak om at Børgefjell blir stengt for all ferdsel på svensk side, for fjerde år på rad. Årsaken er eggsamlerne som har herjet her, og som man fortsatt frykter. Tenk at folk blir så gale etter egg at myndighetene må sperre av et stort naturområde for all ferdsel! 


Tre svensker er dømt for å ha tatt 1000-vis av egg fra en rekke fuglearter. Minst 28 av disse er tatt fra sårbare og freda fjellfugler rundt Stekenjokkvegen, like øst for Trøndelag. De har ranet alt de har kommet over. Hvordan kan voksne folk gjøre noe slikt? Er det noen vits i å spørre? 

Vi samler jo på alt mulig rart, inkludert penger. Vi ødelegger naturen rundt oss for å ha ting, det finnes jo ingen grenser. Likevel må jeg spørre min forlovede, Alette Sandvik, som har seks års utdannelse i biologi fra NTNU (inkludert human biologi) . - For jeg har litt vanskelig for å forstå dette. Hvorfor?


- Fordi vi gjennom 1000-vis av år har med oss en genetisk arv. Den sier ingenting om at det er lurt med måtehold, forklarer Alette. - Vi trenger rett og slett regler for å begrense oss. - Vi trenger kloke politikere som forvalter og bevisstgjør oss på alt dette.

Hun har rett humanbiologen og naturverneren, i dag er det rett og slett markedskreftene som bruker alle disse ape-genene våre og spiller på det ubevisste i oss - og vi danser med. 


Skarpe farger og høye lyder brukes for å lokke oss til oppmerksomhet. Vår grådighet brukes for at de aller grådigste skal lure seg til mer, og ta enda større biter av vår felles arv. 

Hvem tar avgjørelsene i samfunnet? Hvem tok verdiene? Hvem tjener pengene? Hvem skal kontrollere media og hvorfor? Hvilke gener er det disse markedskreftene innehar? De er nok ganske lik våre og eggsamlernes, så vær bevisst! 



Og tenk gjerne gjennom hvorfor du trykker på denne linken fra e-verket (§3 i markedsføringsloven: Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.) 

Jeg er glad om vi alle kan være bevisst på hvordan vi lar oss lede. Jeg har også lyst på en I-mac, til å redigere bilder på, så jeg er nok ikke særlig mye "smartere" enn alle andre - Men jeg vet det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan