torsdag 26. august 2010

2. dag på Svalbard

Jeg har nettopp slått opp øynene, etter å ha drømt om solnedgangen og lyset vi hadde i går kveld. Ja, også tror jeg at jeg var oppe noen timer etter klokka 04.30 og tok noen bilder igjen, men det er nesten så jeg ikke husker det. Lys og bilder, drøm eller våken? Det surres litt sammen.


Nå har vi begynt å komme inn i en rytme. Det går stort sett på å fotografere og sove, vi er våken når svaldbardlyset maler landskapet til ny høytidsstund. På denne tida av året har de fleste av fuglene her oppe, ved verdens nordligste by, trekt sørover igjen. En kort og hektisk sommer er over de fleste, men det finnes noen som henger etter.


Skal tro hvordan det vil gå med denne svært unge rødnebbterna? Det er meldt snø og minus fire grader til helga. Det skal vel mye til for at denne kommer seg på vingene. Rypesteggen har allerede fått på seg mye av vinterklærne.


Men tilbake til den solnedgangen i går kveld, det var litt av et skue. Om mange fugler har dratt sørover så var det dette vi kom norover for på denne tida.



Slike solnedganger får man selvfølgelig ikke på 78,13 Nord hele året. Om sommeren står sola midt på himmelen hele døgnet og om kort tid er det helt mørkt igjen. Men akkurat nå er det altså en mulighet til å få litt av alt.




Kom tilbake igjen i morgen, da kommer det en siste blogg før vi drar ei uke virkelig langt nord.

6 kommentarer:

  1. Du er jammen meg litt av en råtass som klarer å oppdatere bloggen fortløpende samtidig som du kjører et så tett fotoløp. Ser ut til at det er en god ide å reise til Svalbard på høstparten. Jeg har bare vært der om sommeren, da får en jo mere fugleliv og blomster og slikt - men det lyset du har opplevd ser en jo ikke da.
    Hilsen Øystein

    SvarSlett
  2. Jeg har fundert på å ta en rimelig (alt er relativt) snartur til Longyearbyen, FØR jeg har spart opp de 40 K som trengs for en ekspedisjon i isen, og jeg er enda mer lysten nå!

    Jeg har også vært der som snarest om sommeren - rett før sankthans - og da er lyset temmelig kjedelig. Midnattssola lyser hvitt og hardt... Men til gjengjeld er det lyst nok for foto døgnet rundt selv med litt skyer. Praktærfugl og polarsvømmesnipe i praktdrakt er selvsagte godbiter, men augustlys, rev og rype er like fristende - nå som du har reklamert så bra for dem.

    SvarSlett
  3. Hei Kjartan & co.

    Et lite snev av misunnelse. Ser ut til at dere har en meget bra start på turen. Flott lys, fine motiv og mye spennende i vente.
    -Lys og bilder, drøm eller våken? Hefter ikke, bare det kommer på brikken.
    Ha en fortsatt fin tur.

    SvarSlett
  4. FY FAN førr nån bilda! Og førr et lys! Når det er slik har man vel ikke tid til å sove, eller blogge! God tur nordover, det blir sikkert helt fantastisk. Ser frem til flere bilder!

    mvh Espen

    SvarSlett
  5. God tur Kjartan, fine bilder, og sikkert mye spennende i vente.

    Hilsen Bent

    SvarSlett
  6. Takk for kommentarer, nesten så jeg ikke har tid til å huske å gi tilbakemeldinger :)

    Men jeg leser kommentarer og setter selvfølgelig pris på det. Blir mer mening i å iå legge ned en insats for å opdatere bloggen da.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan