torsdag 19. mars 2009

Skjærer i kamp

Da vi skulle spise middag her om dagen ble det et forferdelig bråk utenfor kjøkkenvinduet, og da jeg kikket ut oppdaget jeg to skjærer i en skikkelig slåsskamp på snøen utenfor. Rundt de to bråkebøttene satt mobben på ti-tolv skjærer og heiet på.



De to fuglene ble raskt liggende på bakken i et jerngrep der de nesten ikke rørte seg, og samboeren min syntes det så dramatisk ut. Hun ville gjerne åpne vinduet for å få en slutt på kampen, men jeg protesterte og sprang etter kameraet. Det ligger alltid klart til å brukes på en sentral plass i huset. Jeg mener det er feil å gripe inn i slike naturlige strider, vi bør heller være tilskuere til det som foregår. Oppgjøret i skjæreflokken kommer før eller siden uansett. Det er tid for splitt og hersk der nå, det går mot en spesiell tid ute i naturen.



Da jeg kom tilbake etter noen sekunder så var mobbegjengen kommet seg opp i et tre på tomta vår og satt der å skvaldret. De to skjærene var imidlertid fortsatt i full kamp, men det var tydelig at de to fuglene nå hadde observert at de hadde tilskuerer i vinduet. Skjæra er langt mer sky enn man skulle tror, og er alltid rask til å forsvinne når jeg peker linsa mot den. Denne gangen var de likevel så opptatt med kampen at jeg fikk dratt av en god del bilder på tre meters hold.



Det er morsomt å kunne ta slike unike naturbilder fra middagsbordet. Kanskje kan et av de bedre bildene også brukes i en konkurranse. Det hadde jo vært litt spesielt å vunnet gull på et bilde fra kjøkkenvinduet! 

Det så forøvrig ikke ut som om det ble noe avgjort under denne striden, begge fuglene så like stolte ut etter kampen, selv om en av de hadde mistet en god del fjær.

Nå ser både jeg og skjæra i nabolaget frem til grønne plener og vår. Før den tid er nok dette oppgjøret avgjort uten at vi får være tilskuere til det, men det var spennende å få et lite innblikk i det som skjer rundt veggene våre.


1 kommentar:

  1. Morsom historie og flotte bilder. Jeg har reist endel rundt men mitt beste bilde i konkurranse sammenheng er tatt i min egen hage:)
    Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan