mandag 16. mars 2009

Kvikkleire

Det har vært noen travle dager etter at det gikk et stort kvikkleireras i Namsos på fredag den 13. Utrolig nok gikk det ikke liv i dette raset selv om det dro med seg en rekke hus, hytter og sju mennesker. Jeg var raskt på stedet som video-journalist i NRK Trøndelag, og har jobbet med mange sterke historier. Et av møtene som gjorde inntrykk kan du se på denne linken fra Lørdagsrevyen:

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/163801

Kvikkleire er noe jeg har hørt om siden jeg var barn. Både foreldre og besteforeldre var opptatt av natur og naturens krefter så historiene om de dramatiske rasene ble fortalt mange ganger. Det var raset på Selnes i 1965, det var de to store rasene i Overhalla i 1959 og ikke minst Verdalsraset fra 1893 det ble snakket mest om. Vi bor farlig her i Midt-Norge, og kunnskapen om det vi har i jorda under oss er grei å ha med seg når man står i et rasområde, og skal fortelle hva som skjer.

Selv har jeg de siste årene stått slik ved raskanten flere ganger og formiddlet kunskap om kvikkleire. Det har plutselig vært flere dramatiske hendelser her i området. Bildet under er fra det enorme raset i Overhalla den 16. mai 2007. Der gled 1 million kubikk leire ut i elva Reina, og til alt hell ble ingen skadd.


Kvikkleire er gammel sjøbunn som har blitt vasket ut ved landhevningen etter siste istid. Ferskvann har skylt ut saltet som var avsatt i leira, og dermed har det gjort grunnen ustabil. Det dreier seg om suppe i enkelte områder. Rasene kan dermed gå ved belastninger på jorda i disse områdene. Men blir leira liggende slik at regn og flom får tært lenge nok på jorda så kan det også slippe av seg selv. Bildet under er fra et annet kvikkleireras i 2007, her ble riksvegen mellom Namsos og Overhalla fylt av jordmassene. Til alt hell var ingen på vegen, og man kan trygt si vi har hatt flaks de siste årene.


Jeg spør meg om vi er i en periode nå, der denne leira avsatt for tusenvis av år siden har kommet til bristepunktet? Har klima og klimaendringer noe å si? Eller er det økt aktivitet i områdene som slår ut? Trolig er det en kombinasjon som gjør at vi har flere ras i det siste. Det er i hvert fall flere slike hendelser her i distriktet nå, enn mens jeg var liten gutt og hørte historiene om kvikkleire.

Se hele dokumentaren vi laget om raset i Namsos her. Den inneholder mye fakta om kvikkleire: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/485211

Denne gangen ble det mer fakta enn bilder i bloggen min, men denne leiretypen tilhører også naturen vår. Den finnes bare i Norge, Sverige og Canada så jeg håper noen finner informasjonen nyttig og spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan