torsdag 28. januar 2010

Spor

Her om dagen ringte ei dame fra nærområdet meg og fortalte at hun hadde jervespor bak garasjen. Hun virket overbevist så jeg tenkte at jeg måtte ut å ta en kikk på disse sporene, det hadde jo vært morsomt om jerven nesten hadde trekt inn til Namsos. Når jeg kom frem ble jeg skuffet, sporene var alt for små til å være satt av jerv.


Jeg lurte også på hvilket dyr som hadde lusket rundt huset, det kunne jo se ut som et mårdyr, men jeg vet at man må kikke nøye og følge slike spor et stykke før man kan trekke noen konklusjon i noen rettning. Snøen lurer oss ofte og det kan ta tid før du finner ett eller flere avtrykk som virkelig er gode. Denne gangen kunne jeg slå fast at det var fire tær i avtrykket, mårdyrene har fem, men det er ikke alltid enkelt å se den femte tåa.


Dette er spor av jerv fotografert i Blåfjella/Skjækerfjella nasjonalpark. Som du ser er det dimensjoner over jervens avtrykk. De ligger på en lengde fra 13 til 17 cm og i snø virker de enda kraftigere. Sporene ved garasjen var altså ikke jerv og ikke mårdyr, men kunne det da være en katt? Kanskje en liten gaupe? Nei, sporene manglet det runde inntrykket som kattedyrene setter. Under ser du et spor fra ei ung gaupe som har lusket rundt nær huset vårt i Namsos.


Legg merke til at du kan plassere fingrene dine rett inn i gaupesporet. Tærne er lagt som fingrene på hånden, sporet er også så kraftig at dette passer med de fleste hender. Sporet jeg kikket på nå nylig hadde to tær som sto helt ved siden av hverandre i de fleste avtrykk, et hundedyr. Rev var det ikke, det var lett å se på den vimsete gangen når jeg fulgte det et stykke. Jeg kan ikke med 100 prosent sikkerhet si at jeg har rett, sporing er vanskelig, men følelsen min går på at kvinnen hadde et spor fra en nabohund bak garasjen.

Sporing er egentlig som fuglekikking, du må ut å oppleve og kikke mye før du virkelig føler at du mestrer litt av dette. Etter å ha sett 1000 skarv klarer du til og med å skille toppskarv fra storskarv i flukt, på lang avstand. Oppfordringa får derfor bli; ut å let spor og lær, det er den rette tida nå. Dette er virkelig en enkel og morsom måte å lære mer om dyrene på.

4 kommentarer:

  1. Hei din sporhoinj!
    -Det der er sikkert spor etter mårhunden som ble fanget på Lekka her om dagen:) (Les VG http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=583603 )

    Er det lenge til du skal til Steinkjer igjen? -Sett av et par timer mens det ennå er lyst. -Jeg skal vise deg noe oppi elva...

    SvarSlett
  2. Kanskje det er en øll-hoinn?

    SvarSlett
  3. Grevling(Grævling) se i taket på soverommet.Eagleman

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan