tirsdag 19. januar 2010

I haukens skog

Jeg har tidligere her på bloggen lovt å gi beskjed når bildene av jerpa kommer på TV, og i kveld skjer det altså. Håper mange tar seg tid til å se et program som handler om de kompliserte sammenhengene i naturen, de som mange ikke fatter å se.

Fra programomtalen: Er hønsehauken bare en plage for de artene den jakter på? Ulf Myrvold pakker sekken for å tilbringe våren i haukens skog, og komme nærmere inn på de artene som lever der. Til hans store overraskelse finner han at både jerpe, røy og trost velger å legge reiret sitt i nærheten av haukereiret, selv om de risikerer å bli tatt av hauken. Utover våren får vi se hvordan det går med fuglene i haukens skog. Noen blir riktignok tatt av hauken, noen får eggene ødelagt, men mange får fram unger i reirene sine.

At fuglene faktisk velger å legge reirene sine i nærheten av haukereiret kan tyde på at fuglene også har en viss nytte av hauken. Hva kan denne nytten bestå i?

Se Ut i naturen på web-tv: Morder og beskytter

6 kommentarer:

  1. Hei Kjartan!

    Herlig bilde av jerpa med kyllingen. Skikkelig familieidyll. Og hønsehaukens blikk er det vel ingen som slipper unna. Du har fanget det blikket godt i bildet ditt.

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  2. Flott og viktig program!!! Håper norske jegere så dette. Ulf har jo blitt skikkelig PR kåt da:-)

    SvarSlett
  3. Det var anonyme Ole M

    SvarSlett
  4. Artig program, med mye reirfoto;-)

    Gamle vedtatte "sannheter" om veien til mer småvilt inneholder vel en del nyanser som er lett å overse...
    Hva skjer så om det gamle revirparet skytes? Kan det kanskje bli rom for to nye par?
    Da vi hadde temaet oppe under en forelesning på HINT i min ungdom, reiste en klassekamerat seg opp blandt 150 elever. Med voluminøs og selvsikker røst utbasunerte han følgende forkynnelse:

    "Je får si je som han bæssfar, dau hauk eter itte fuggel!" (amen)

    Mye tyder vel på at min kjære medstudent har rett i det, men ravn, kråke, nøtteskrike og ekorn gjør det!

    Nå skal jeg ikke begi meg ut på en tung viltstellsdebatt, om de komplekse sammenhengene strekker heller ikke min kunnskap til. Men; skogbruk og arealbeslag antas vel også å påvirke småviltbestandene.... Skuddpremie på skogbrukere og arealplanleggere?

    SvarSlett
  5. Joda, jeg skal se på programmet igjen. Ble noen forstyrrelser her når det gikk, men det virka da bra synes jeg.

    "Dau hauk eter itte fuggel!" Ja, den er kjent... he, he og det enkleste argumentet i verden å slå i bordet med. Blir like bra som; "å fjerne alle dessa kvinfolka fra jorda, så slepp vi alt detta maset."

    SvarSlett
  6. Ja, dette var et knakende bra program. Takk for tipset. Jeg bruker forresten alltid å se over nett-tv for å få med meg ut i naturen som jeg glipp av.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan