søndag 17. januar 2010

Kalde kuldegrader

Hvor mye tåler et kamera av kulde? Det spørsmålet har mange kommet med, men det finnes ikke noe enkelt svar. Det er vel i grunnen bare å stikke ut og ta bilder til det stopper opp.


Kuldegrader er et fint mål som vi går etter, men det er virkelig forskjell på disse kuldegradene. Vind og luftfuktighet utgjør en stor forskjell. Jeg har hørt om karer fra innlandet, som er godt vant til vikelig lave tempraturer, men som i møtet med noen få minus i fjordstrøka kan fryse på seg løsunger.


I kuldeperioden vi nå har hatt var det helt ekstreme forhold nede ved oset der Namsen møter fjorden. Det blåste kuling ned langs elva og den fuktige lufta frøs umidelbart når den fant noe å feste seg til. Den effektive tempraturen lå nok godt under -40 grader, men likevel er det mulig å fotografere dersom man er litt forsiktig med utstyret når man er ferdig.




Men hvorfor utsette dyrt utstyr og seg selv for slike forhold da? Jo, nede i denne eventyrverdenen i frostrøyken blir hver eneste detalj forandret til et mulig motiv. Alt blir spesielt, fra stråene som har stått der som vindusviskere i vinden til landskapet som trer frem på en helt ny måte.


Men det er jo godt nå som den verste kulda har sluppet taket. Og motiv finnes fortsatt bare man er ute.

6 kommentarer:

  1. Herlig stemningsrapport!

    Jeg har bodd et år på Berkåk, og der var det ofte 20-30 minus, sogar enda kaldere. Men tørt og vindstille vær gjør at det ikke føles spesielt kaldt.
    15 kalde og sørøstkuling uti havgapet her blir noe helt annet ja! Liten fare for unger både av det ene og det andre slaget:-)

    Kamera og kondens: Jeg har ofte en sånn vanntett pakkpose hengende ute i det kalde været til jeg kommer hjem eller til hytta. Pakker så alle greier jeg mest redd for nedi der, spesielt kamerahus men også optikk som får plass. Tetter helt igjen, og tar det med inn. Når hele pakken har oppnådd romtemperatur kan den åpnes, helt uten kondens.

    Legge fotosekken i yttergangen et døgn er også en trygg variant.

    Jeg glemte meg her en dag. Raska med meg 70-200én og et hus fra min egen iskalde bil da jeg skulle sitte på til sætervika. La kamera i dørken, så det ikke skulle bli varmt. For sikkerhets skyld la jeg det rett foran røret som spydde ut varme under setet...
    Selvsagt stod det elg i vakkert vinterlandskap på jøssundfjellet, men det er jaggu ikke enkelt å se igjennom en talerken med risgrøt!

    Ser ut som objektivet kom seg, men det tok en stund...

    Stian

    SvarSlett
  2. Virkelig flotte bilder Kjartan! Nesten så jeg kjenner kulda krype inn på meg her jeg sitter!

    Det slo meg når jeg så bildet av kameraet og deg, at du kanskje burde ligge et døgn i yttergangen og tines forsiktig du også? :)

    Øyvind

    SvarSlett
  3. Hei!
    Brrrr....småkaldt der ja. Så ut som du trengte deg en opptining selv! Har opplevd at fokus og lukker blir tregere i kulda og selvfølgelig at batteriene tømmes fortere...
    Flotte bilder du tok, de viser den kalde kulda godt ;)
    Mvh Linda

    SvarSlett
  4. Hei Kjartan!

    Nydelige bilder fra en frossen verden, Kjartan. Neste nytt på Nikons kameraer i Norge bør være sentralvarme. Men det er om å gjøre å være ute når det skjer, enten det er sommer eller vinter. Dessuten er det moro å se bildene senere, og vite at kulda til tross - bilder ble det!

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  5. Herlige vinter! Den som er tålmodig nok til å la kameraet ligge i gangen til neste dag, og som heller ikke har kortleser du...

    Hadde med kamera på en iskald 10dagerstelttur fra Abisko til Narvik for ei stund sia. Da lå det i kuldegropa i teltet hele turen, og det lever enda selv om det er pensjonert. Det er bare å ta hånd om det; vi synes vel også det kan være vondt å komme blåfrossen inn i dusjen :)

    Hilsen Ingebjørg

    SvarSlett
  6. Hei, og takk for fine tilbakemeldinger. Jeg trengte også litt opptining ja, men foretrakk å gå rett inn i varmen .-)

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan