onsdag 6. januar 2010

Frost

De to siste dagene har vært helt fantastisk, jeg har vasset rundt i fotomotiver her ved Namsos. Det har vært to av de kaldeste dagene på lang tid. Gradestokken har vist -24 begge dager, og det er kaldt her ved oset til den store elva som renner nedgjennom Namdalen.


Fikk tatt noen bilder i går, men det var for det meste bare en prøvetur. I dag har jeg hatt kveldsvakt så jeg sto opp tidlig, pakket på meg lagvis med ull og frydet meg mens jeg trakk på meg ytterklærne. Det føltes som jeg var på vei til noe helt spesielt, nesten som en workshop med snøugler. Tenk å bo på et slikt sted og ha denne hobbyen!




Det ble utrolig mange bilder i dag, er det noen av disse du liker? Jeg har ikke fått sett på alle, men et av mange høydepunkt var en oter som plutselig dukket opp fra frostrøyken. Det ble i det hele en virkelig fotofest for meg.



Utstyret så ut som en isklump når jeg var ferdig med økta, men det fungerte og det fungerer fortsatt etter en forsiktig opptining. Fingrene har fått en blå/svart farge i et felt over neglene og trenger nok en pause fra kulda nå. Men klarer jeg å la denne utrolige vinternaturen ligge der uten å dra ut der i morgen. Dagen min var som et eventyr, jeg vil ha mer!

21 kommentarer:

  1. Nydelige bilder du deler med oss Kjartan!
    Det øverste er helt konge!

    monika

    SvarSlett
  2. Flotte bilder Kjartan, mener jeg drar kjensel på Angelskjæret på bilde 2 ?, og kanskje traff du oteren ved gamle Namsbrua... jeg har observert oteren flere fra brua i vinter, heldig du som kommer deg ut på dagtid :)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg jobber natt nå og sover bort de fine kalde dagene :(. Bilde 3 av stammer liker jeg veldig godt. Ville vurdert å stramme det litt, masker fra høyre slik at den tredje stammen derfra lukker bildet i den kanten (som på venstre kant). Kanskje...
    :)

    SvarSlett
  4. Kjartan, I have been following your blog for a few weeks now, because I am smitten with your images. Very beautiful, and today's are extra special. I'm sorry I can not speak your language to tell how your photos speak to me, but I hope you know I am moved. I'm learning more about photography and will be coming back to see what inspires you next. Thank you!

    SvarSlett
  5. In particular, I like picture # 3 Nice light and strong lines. Gorgeous!

    SvarSlett
  6. Første bildet var fantastisk!

    - Hilsen en annen som har kost seg med kamera og trøndersk kaldvær i det siste: http://lynvingen-photos.blogspot.com/

    Birgit

    SvarSlett
  7. Bonjour Kjartan,
    vos photos sont sublimes,
    elles sont très exotiques, pour une méditerranéenne comme moi,
    Bonne année à vous!

    SvarSlett
  8. Virkelig flotte bilder, men furustammene i motlyset var i all sin enkelhet helt nydelig! Du har en inspirerende blogg!

    hilsen Vidar Lunde

    SvarSlett
  9. Helt fantastiska bilder allihop. Det är en verklig inspiration och följa din blogg. De 3 första bilderna är outstanding.
    mvh/Lars-Eric

    SvarSlett
  10. Hei! Så nydelige vinterbilder. Det første var råstilig :D. Brr... kaldt nå ja!

    Linda

    SvarSlett
  11. Hei,
    Jeg likte de tre øverste meget godt, flott natur og fantastisk lys.

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  12. Hei Kjartan!

    Her var det mye bra! Har stor sans for landskapsbilder, og her er det et herlig lys. Komposisjonene dine sitter som banken, alltid! Det er et flott lys å leke med om vinteren for en fotograf.

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  13. Likte speisielt bilde nr. 3. Flott lys og fin stemning. Fornemmer kulda.

    SvarSlett
  14. Tusen takk til alle som har lagt igjen kommentar her denne gangen også. Setter virkelig pris på at såpass mange tar seg tid til det. Ser at antallet unike brukere øker for hver dag på bloggen og det er motiverende.

    Håper dere som liker bilder og tekst også tipser andre som kan ha nytte eller glede av å kikke inn her.

    SvarSlett
  15. Hei kort og godt flott! Har et spørsmål hvis du vil. Du har jo brukt mye D300 med nikkor 17-35 mm på. Jeg har i dag en D-300 selv, og vil kjøpe en skikkelig vidvinkel. Så går jeg litt i tenkeboksen på om jeg skal gå for en D700 eller D3 (brukt) - jeg vet det kan bli litt "overkill" men du vet :-) Hva er din erfaring med 17-35 mm på D 300 i fht. FX ? Takknemlig hvis du vil svare :-)

    http://gjermundfoto.blogspot.com/

    SvarSlett
  16. 17-35 er et godt valg uansett hvilket kamera du velger. Den fungerer meget bra på FX, og er dermed selvfølgelig også glimrende på D300 og DX-formatet. Eneste problem er at den der ikke blir noen supervidvinkel på grunn av cropfactoren, men det er du vel klar over.

    SvarSlett
  17. Takk skal du ha. Ja jeg er godt kjent med crop faktoren men det ser ut for at du har levd greit med den både på D200 og D300 tidligere - så da er det nok bra nok for meg også ;-) Vh Gjermund.

    SvarSlett
  18. Må bare si dette: Bildet "frost 06" - det ser faktisk ut som om det er en oter som springer der i bakgrunden... :)

    Som vanlig, mange flotte bilder!

    SvarSlett
  19. He, he Terje, det var da godt at det så ut slik. Som teksten forklarer så er det da også en oter som jeg møtte på min tur i frostlandet.

    SvarSlett
  20. Du e rå med kamera Kjartan..
    Æ får en ny giv t å komm mæ ut i vild natur
    når æ e in å sjer på bildan dine.
    Spesielt fasinert av gaupe bildan du har..e vel fer at æ aldri har sjett gaupa i vild tilstand sjøl enda.Hilsen H.lyngve

    SvarSlett
  21. Takk skal du ha H. Lyngve, trivelig at folk er inne å kikker på bilder og lar seg inspirere!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan