tirsdag 26. januar 2010

Diskusjon?

På foto.no går det nå en diskusjon om naturfoto som har startet på en merkelig måte, og som har fortsatt på et like merkelig vis. Her sammenlignes bilder av den meget omtalte utleie-ulven med bilder av havørn fra Flatanger. I debatten skytes det med kanon mot enkeltpersoner.

Baksnakkinga og ryktene om foring av dyr og fugler har tydeligvis pågått ei god stund. Jeg var faktisk ikke klar over at dette miljøet, som jeg er medlem av, var et slikt vepsebol av meninger rundt dette temaet. Om du vil kan du jo sette deg inn i debatten ved å gå til denne linken:



Når ting blir for tilspisset, grått og tungt bruker jeg å ta frem følgende historie, fra ei god bok jeg leste:

To munker gikk mot sitt kloster, på en sølete vei. Plutselig ser de en søt jente som skal over veien, men som ikke vil skitne til den fine kjolen sin. Da tar den ene munken å løfter opp jenta, bærer henne over søla og setter henne ned.

Tre timer senere er de to munkene nesten fremme. De har gått i stillhet fra stedet der de møtte jenta, men nå klarer ikke den andre munken å holde seg. - "Du skulle ikke ha løftet henne, du har da ikke lov til slikt", sier han. Da kikker vennen mot han og spør undrende: - "Men kjære deg, bærer du på henne ennå du da?"

Og det er altså slik vi er vi mennesker. Vi bærer på alt av svik, lengsler, irritasjoner, gleder og skuffelser. Vi klarer ikke å legge bort tankene og bare leve litt, glede oss over det vi faktisk er. Hjernen vår et flott redskap, men den skaper først og fremst krangel og krig mellom oss.

Først når du har forstått dette klarer du å finne en ro inne i deg selv, sier forfatteren av boka. Han heter Echart Tolle. Når jeg leser og deltar i slike debatter vet jeg at han har rett. Jeg er jo også et bare et menneske.

Det er på tide å komme seg ut i naturen og kjenne på hva dette egentlig handler om igjen.

22 kommentarer:

  1. Det var gode ord Kjartan!!
    Vi har ikkje so lett for å la ting bare vere og nyte det som det er.

    Mvh Ronny

    SvarSlett
  2. Jeg syntes det er trist å leit at slike diskusjoner skal starte på synsing ,og av den grunn velger jeg som oftest å avstå fra dem. Denne diskusjonen stiller seg litt annerledes når jeg sjøl er den som blir hengt ut.Jeg fikser det, men får en viss bismak i munnen når det er kolleger med samme interesse som går ut å korsfester meg i full offentlighet, på rett å slett indiser,slarv,baksnakking og vrangforestillinger.Jeg føler på ingen måte at jeg trenger å stå i rett ovenfor disse folkene heller, og jeg kommer av den grunn ikke til å forsvare meg heller . Da jeg rett å slett har mitt på det tørre. Folk får tro hva de vil men jeg holder på med dette fordi jeg er er genuint intressert i natur og legger sjela mi i i opplevelsene.Det er ingen problem for hver og en av oss å finne feil med andre, og på det grunnlaget sy sammen en historie av bilder og tekts og henge ut i full offentlighet. Men de fleste av oss velger å avstå fra den biten.
    Den med munkene er bra.Velger å forlate bloggen din for en god mårsøvn.

    SvarSlett
  3. Nå har jeg nettopp lest igjennom hele debatten, og jeg må virkelig si jeg er sjokkert.

    At folk kan henge ut ærlige og redelige enkelpersoner på den måten, er for meg nesten umulig å forstå.

    At de i tilleg kan prestere å kalle dyrene som kommer på åte for "tamme" dyr, er rett og slett et bevis på uvitenhet. Hva skylles dette? Er det rett og slett misunnelse? Eller er det hatet mot åtefotografering som overskygger all forstand?

    Jeg blir mektig provosert og lei meg av slikt tull.

    Stå på!
    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  4. Tror jeg følger rådet ditt om ikke å lese dette. Har fulgt med i tidligere diskusjoner og også litt av det som foregår i Sverige. Kommer ingen vei uansett hva fornuftig en serverer. Noen er bare negative og de popper opp når de får anledning til å rakke ned på andre - merkelig at noen bare er sånn.

    Jeg tror at disse negative personene mangler det du skriver til sist i innlegget: "Det er på tide å komme seg ut i naturen og kjenne på hva dette egentlig handler om". Akkurat dette vet de ikke hva er - for jeg våger den påstanden at da hadde det gjort noe med dem som ville vist igjen i deres personlighet!

    SvarSlett
  5. Godt sagt Kjartan!.
    Hilsen Jan Erik.H

    SvarSlett
  6. Hei Kjartan!

    Når det gjelder debattene på foto.no tar jeg egentlig hele surret med stor ro, for der er det så mye rart at det er utrolig det går an. Men det gjør det, tydeligvis. Selv var jeg medlem på dette stedet en stund, men meldte meg ut på grunn av alle de talentløse meningene og drittkastingene som florerer der. Og at de henger ut enkeltpersoner er direkte forkastelig! Derimot forteller det ingenting om vedkommende som får møkka, men alt om de som kaster den. At de prater om tamme dyr som spiser av åtet forteller også hvor ståstedet deres er. Vi hadde en episode her i distriktet i fjor med en som la ut åte for å fotografere rovdyr og -fugler. Og den største feilen han gjorde var å ikke kontakte grunneieren først. Det har alle som driver med åtefotografering plikt til. Jeg har ikke tenkt å lese surret som florerer på dotten; jeg mister bare matlysta av sånt. Og hvis det er Terje (Sylte) som er skyteskiva for oppkastet, så håper jeg han overser møkka og fortsetter med det han er dyktig god til, nemlig å fotografere rovfugler og rovdyr i fantastiske øyeblikk.

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  7. Hei.

    Jeg har ikke holdt på med dette lenge, men etter å ha lest innleggene i foto.no er jeg ikke imponert over diskusjonen sitt akademiske nivå. Tror ikke det kan komme noe posetivt ut av dette.
    Jeg er nok også enig med Kjartan, kom dere ut i naturen. Jeg bruker ofte å si : VILJEN VELGER VIRKELIGHET.

    Tror det utsagnet også passer i denne sammenheng.
    Kåre

    SvarSlett
  8. Meget godt skrevet Kjartan!

    Hvor mange som driver å legger ut åte til dyr og fugler i Norge? Det er ikke bare vi fotografer som gjør det, men også jegere.
    Jeg har ingen problemer med at noen har et annet syn på en sak og det respekterer jeg, men å henge ut en enkelt person synes jeg virkelig ble overtramp.

    Å slike diskusjoner tar fyr i forumet på foto.no fører til mange gode naturfotografer forsinner.... Å det tror jeg foto.no taper medlemer på!
    Jeg har vært både i sylteland og flatanger som er våre to plasser i Norge for utleie... Terje og Ole Martin to knall fine personligheter som virkelig kan sine jobber.

    Ta med deg budskapet i teksten Terje.. Glem dette!

    Det ser du på støtten!
    monika

    SvarSlett
  9. Budskapet er mottat Monica og jeg orker heller ikke bruke tida mi på slikt .

    SvarSlett
  10. Godt skrevet innlegg, Kjartan.

    Likevel klarer jeg ikke helt å fri meg fra at her drukner en debatt man kanskje burde gått mer inn i. Jeg kan være enig i at innlegget til Svein, som startet det hele, er rimelig hardt i kantene - kanskje for hardt - og i for stor grad retter seg mot en enkelt person.
    Samtidig er et par av svarene minst av samme klasse. Det slår meg dessuten at begge sider går i skyttergravene - skråsikre på sitt standpunkt.
    Av og til lurer jeg: Er det bare meg som er i tvil her i verden? Jeg har fotografert fra kommersielle fotoskjul, og vært med på organiserte fototurer. Det har vært flotte opplevelser. Samtidig sitter jeg med spørsmål:

    Går det ei grense hvor hvor tamme ville dyr skal bli - og hvor går i så fall denne grensa?
    Hvordan påvirker foring over lang tid dyrene som venner seg til det?
    I hvor stor grad ender man med bilder som i liten grad gjenspeiler naturlig atferd for artene man fotograferer, og hvordan vil dette endre vår oppfatning av artene over tid?

    Det er noe av det jeg lurer på. Jeg kunne gjerne tenkt meg å se en saklig og grundig meningsutveksling om dette. Derfor syns jeg det er greit at Svein tar opp saken - selv om jeg selv ville valgt en noe annen måte å bringe den på banen. Dersom baksnakking og rykter er et problem i miljøet må det jo være prisverdig at noen står fram med fullt navn og fremmer sitt syn?
    Til slutt syns jeg også man skal være veldig forsiktig med å avfeie en debatt, med at den er et resultat av enkeltmennenneskers manglende evne til å glede seg over andres suksess...

    Husker ikke hvem som er opphavsmannen, men synes følgende sitat er noe å ha i bakhodet når man går inn i en diskusjon:
    "Whenever you're arguing with at bloody fool. Make sure he doesn't do the same..."

    SvarSlett
  11. Takk for innlegg og synspunkter.

    Randulf, jeg er helt enig i at dette godt kan drøftes på en skikkelig måte. Det har jeg prøvd å gjøre mange ganger tidligere, både på Foto.no og i Naturfotografen, uten at det blir lagt så godt merke til. Kanskje fordi det til slutt handler om egne standpunkter. Temaet blir også veldig fort bredt.

    Har naboen en tam oter liggende i ei kasse i gangen så blir det opp til deg selv om du tar den med i fjæra og tar bilder av den, rister på hodet og synes synd på oteren eller politianmelder gubben. Eller om du velger en av alle de gråtoner og muligheter som finnes mellom dette.

    Det er da vi snakker om etikk,og det begrepet er jo i seg selv verd en diskusjon. Hva er etikk for deg Randulf? Her har også folk forskjellige meninger om hva som ligger i det begrepet. Hva hadde du gjort med oteren? Og hvorfor?

    Jeg hadde i hvert fall ikke fotografert den, og brukt bildene uten at jeg hadde fortalt historien rundt dette eller skrevet en (k).

    Men ei syk gaupe fra Orkdal kunne jeg gjerne fotografert og fortalt historien om. Skulle jeg da lagt bort bildene og ikke brukt dem til en artikkel om gaupa senere? Hadde jeg kanskje kunne brukt dem om det var en artikkel som gikk til gaupenes fordel? Her er det mye å undres over?

    Terjes mårer blir noe helt annet for meg. De undres jeg ikke over. De er ville dyr som vi er så heldige at vi kan få et glimt av gjennom tilrettelegging.

    Tilbake til gaupa, for nå vil kanskje et fagblad kjøpe bildet. De lover å gjøre oppmerksom på hvordan bildet ble til, men glemmer det selvfølgelig. Du slår en spøk om dette til en kompis og noen overhører det. Plutselig er du uthengt som den store styggingen i foto-miljøet. Det er blodig urettferdig! Og det er noe lignende jeg mener har foregått når Terje Sylte nå har fått disse ryktene og synserne etter seg.

    Det man må ta hennsyn til i debatter, når slike innlegg både leses og skrives, er altså at vi bare er mennesker hele gjengen. Slår du knyttneven i bordet, og freser rundt deg så, oppnår du sjelden den effekten du hadde ønsket.

    Ja, som du sier så kan du fort få "fools" på begge sider av bordet da.

    SvarSlett
  12. Hei, Kjartan!
    Munkehistoria burde ha vært puggestoff på barneskolen, da verden ville ha sett annerledes ut om alle hadde fulgt denne filosofien.
    Det er trist og lese at noen fotografer stiller seg i en slik posisjon at de mener deres holdninger til etikk er de gjeldne.
    Personlig mener jeg at vi skal være glade og stolte over at noen faktisk bruker mye av sin fritid på å tilrettelegge fotografiske opplevelser for alle oss andre.
    Det vil alltid være noen som er misunnelig og irritert over det andre får til, sånn har det alltid vært. Målet må være å ikke kaste bort for mye tid på negative mennesker, å heller bruke energi på de med en positiv agenda, glede seg over at andre lykkes. Da vil man også selv bli lykkelig.

    mvh Ronny

    SvarSlett
  13. Hei. Ser ut som du er svært aktiv bak kamra. Og du har sikkert planer om aktiviteter i så måte hva med Spekkhoggersafari i februar blir det noe av det? Eller er det store fugler som trekker mest? I allefall finner jeg mange fantastiske bilder her hos deg. Skulle ønske jeg kunne se motivene på den måten du ser dem. Takk for flotte bilder, og lykke til vider.

    SvarSlett
  14. Hei

    Det er trist at en debatt som denne ender med å henge ut en enkelt person.
    Her i Rogaland har trolig hele den overvintrende rugde bestanden død i kulden bl. pga.tele i bakken.Det er vel ikke slik at vi bare skal stå å se på at andre fugler og dyr kanskje skal li samme skjebnen når vi kunne gitt de litt hjelp over kneika.
    At noen kongeørner blir vant til foring og holder seg i området gjennom sesongen er det ingen tvil om. Likevel av totalt 9 kongeørner og ei havørn som var innom min camoflasje i løpet av sesongen i fjor så var det kun to årsunger som valgte å bli sesongen igjennom. De andre var eldre ungfugler å med det og kanskje bedre jegere som valgte å livnære seg vinteren igjennom på andre måter... Når det gjelder årsungene så føler jeg og at jeg har gitt de en god start gjennom sin første vinter samtidig så har de og gitt meg fine opplevelser og litt bilder.(og mange timer med venting)
    Jeg forer og ender samt småfugler å disse foringene vil jeg og fortsette med så lenge det er lovlig. Så kan selvfølgelig fuglene fortsatt få velge om de ønsker en utstrakt hånd fra meg eller ei..
    Fikk ei skadd kattugle i dag som skal være i min forvaring en stund i håp om at den kommer seg å jeg skal ikke bruke eks.som du brukte med oteren Kjartan... for meg handler det om å kunne hjelpe den tilbake til naturen igjen vis det lar seg gjør så er det glede mer en nok for meg. Skal jeg ha bilder av kattugle så får jeg oppsøke naturen som jeg så ofte gjør å se om jeg kan få tatt et bilde der på ugla,s primisser.

    Til Terje vil jeg si stå det gleder meg at du har hatt suksess med mårene å jeg håper du fortsatt vil ha det i tiden som kommer etter all den tid og arbeid du har lagt ned i dette prosjektet!:-)

    Mvh Rune

    SvarSlett
  15. Foto.no og diskusjonsproblematikken der inne er jo ikke akkurat noe nytt fenomen. Dette har jo vært oppe til vurdering flere ganger i den perioden jeg har vært medlem (fra år 2000) og det dukker stadig opp nye personligheter og medlemmer som ikke klarer og- eller ikke har evne til å skille mellom personlig sjikane og saklig diskusjon. Og som regel så sporer diskusjonene av.
    Mitt råd; Lukk øynene, slå av pc'en eller enda bedre logg ut av diskusjonsidene på foto.no og bruk tiden på å ta bedre bilder, nyte naturen eller noe annet du finner glede av å utføre eller fotografere.

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  16. Hei folkens! -Her var det mer fart en på de fleste åteplasser jeg har besøkt den senere tid...:)

    Sånn generelt kan jeg for lite og har ikke grunnlag for å mene så mye om hva som er rett og galt når det gjelder åtefotografering.(Eller for den-saks-skyld, andre tema som berøres i denne debatten...)

    Men til oss alle vil jeg si:
    Vi er alle mennesker og jevnt over er jeg ikke imponert over mine(spesielt) eller andre menneskers evne til å vurdere rett og galt i en del sammenhenger der vår egeninteresse kommer inn.

    Det er fint at vi har lover og regler å forholde oss til.

    Så langt tilbake som man kjenner historien til mennesker og dyr, har det vel alltid vært en eller annen form for samspill. Bonden dyrker og kråka spiser. Samene slakter og avfallet legges igjen til andre sultne skapninger. Fiskerne fisket og kasta sloget over rekka. Ørn, måker, tyvjo og andre samler seg for å meske seg med det vi selv ikke vil ha...

    For å sette det hele litt på spissen:
    Om en elg blir påkjørt av toget eller en bil får jeg en følelse av at noen mener kjøttet bør brennes. -Ja for ellers er det noen som får noe ufortjent? -Er det ikke bedre at kadaveret fjernes fra jenbanelinja eller E6 slik at predatorene ikke blir utsatt for farlige og unaturlige biler og framkomstmidler, og heller får nyte det i fred på tilrettelagte plasser(slik at jeg kan se på og ta bilder:)?

    Jeg klarer ikke å se at noen, hverken dyr eller mennesker, blir skadet av slikt. Ikke tror jeg Terjes, eller andres mårer lider noen nød fordi de i perioder har lett tiljengelig kosttilskudd i form av honning og fiken.

    Se på elgen. Her i området er den til tider tammere enn nabokatta. Det er på vinteren når føret et tungt og eplene som falt ned på plena i høst blir fristende. På våren når kalvene kommer ser vi ikke spor.. Det samme gjelder under jakta. -Hvor blir de av? En kan legge fram rundballer eller hva som helst, men elgen jeg sparka i ræva i vinter fordi den sto på altan og spiste hagebusker, er søkk borte, -helt til neste vinter...

    De fleste tåler debatt, men jeg synes det er viktiger å holde seg på et medmenneskelig nivå der ingen trenger å føle seg mobbet eller uthengt.

    Om noen i ubetenksomhet slenger fra seg noen sleivspark, rettferdigjør ikke det lyskespark tilbake.


    En liten oppfordring til oss alle:

    -Slutt å krangle og kveruler og heller vær litt mer omtenksom. Dra heller ut og bruk tida i skogen!

    SvarSlett
  17. Hei igjen

    Oteren til naboen hadde nok fått være i fred for meg. Jeg er mer glad i å være på tur enn å ta bilder, så da blir en tam oter i fjæra litt uinteressant. Det hadde nok heller blitt tur med bikkjene ;-)

    For min del koker det ned til et par spørsmål:

    1: I hvilken grad kan vi tillate at vår aktivitet som fotografer påvirker dyrene.

    2: Hvordan fremstiller vi dyrene og hvordan påvirker det omverdenens oppfatning av de aktuelle artene.

    Begge punktene er det vanskelig å gi eksakte svar på. Punkt to aktualisert av den diskede vinneren i Wildlife Photograper of the year. Om vi nå tenker oss at bildet viser en "ekte" ulv, så er det like fullt fotografen som har designet situasjonen for å presentere et bilde av hvordan vi mennesker oppfatter ulven - ikke hvordan den engentlig er.
    Det er kanskje også noe å tenke på når en jobber med enkeltindivider i dyreriket over tid.

    Randulf

    SvarSlett
  18. Hei.

    Har lest gjennom denne linken, og ble litt matt. Jeg er en av dem som kanskje tenkte å fóre litt for å kunne fotografere.

    En liten historie om Sverre M. Fjellstad sine filmer av elgen da jeg var barn, på 60/70-tallet. Vi satt klistret og så disse fantastiske bildene!
    Han lærte oss utrolig mye om skogen og dyrene som levde der.
    For noen år tilbake, kom det fram at han hadde filmet noen av disse elgene i en nasjonalpark i Sverige. He..Vi lo litt da..

    Og en god tanke: Har du ikke noe vettugt å si, så ti.

    Fortsatt flotte bilder til deg her inne! Ha en fin uke:))

    SvarSlett
  19. Meget gode ord å ta med på veien videre Kjartan!
    Randi

    SvarSlett
  20. Ja, nå har jeg lovt meg selv at jeg runder av denne debatten. Skal prøve å gjøre det med et lite smil her på bloggen.

    Fant nemlig denne filmen som jeg tror viser Ole Martin Dahle under trening av et nytt fotobjekt som skal brukes forann det nye skjulet:

    http://www.youtube.com/watch?v=nOOfGQyE2hQ&feature=player_embedded

    SvarSlett
  21. Det blir fort mye spekulasjoner og synserier fra folk som ikke veit hva de snakker om. Slik er det i denne saken, som i mange andre.

    Jeg syns det er greit å diskutere, men oftest kommer disse diskusjonene på ville veier grunnet spekulasjoner, antagelser og rykter. Det har jeg liten sans for.

    Ellers har jeg også sagt hva jeg tenker rundt denne saken i min blogg. Jeg gidder ikke engang diskutere den på foto.no

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan