lørdag 23. januar 2010

Ferske bilder

Klokka 05:00 i dag tidlig våknet jeg av at jeg var kald på nesen. Jeg sover alltid med vinduet åpent, og det hender at det kan bli litt kaldt når østavinden rusker i gardinene på soverommet. Men i dag passet det godt å våkne litt tidlig. Jeg skulle til Flatanger for å prøve kongeørna, og det er greit å ha litt tid til å koke kaffe.


Jeg var fremme i Smålia i Flatanger før klokka 07:00, og der hadde Bjørn O. Landsem og Øyvind Buljo overnattet i skjulet. De sov som tunge gråstein da jeg ramlet inn døra, og i det jeg sa "go mor´n" hørte jeg et brak, som om skjulet skulle ha blitt påkjørt av en tanks. Bjørn Oddvar hadde, ikledd landets tjukkeste dunpose, falt ned fra brisken og surret seg inn i ledninger, kamerastativ og stolbein. En herlig start på dagen!

Og det fortsatte like godt. Før klokka 08:00 var kongeørna på plass utenfor gluggene, nesten før det var lys nok til å se fuglen gjennom de neddugga glassene.


Som jeg skrev i det forrige blogginnlegget her så har det blitt noen turer til ørneland, og noen bilder av denne fuglearten før. Det skal altså noe til før man dumper opp i en ny og unik situasjon. Livet på åteplassen for rovfugl er som oftes ikke fylt av svisj, svasj, kamper og action. Rovfuglene er tålmodige sjeler som du må bruke mye tid på. Kongeørna som kom klokka 08:00 satt til 10:30, da kom det en ung havørn som yppet seg litt. Det var denne som ga meg de fleste bildene i dag.


Den fløy over flere ganger, og den var ned på flere forskjellige steder, før den gikk i klinsj med kongeørna. Det skjedde selvfølgelig bak en liten haug. Etter dette var kongen selv tilbake to ganger. Alt i alt ble det en forholdsvis rolig dag, med ganske beskjeden uttelling på bildesiden. Men jeg begynner nok å bli bortskjemt. Noe brukbart blir det jo alltid når man får låne skjulene hos Ole Martin Dahle.


Bildene jeg legger ut her på bloggen er en liten smakebit fra ørnelandet. Litt forskjellige bilder som jeg håper passer for noen og enhver.

18 kommentarer:

  1. Hvordan klarer du å få bildene så skarpe (bortsett fra de som skal være uskarpe)? Hva gjør du av behandling i etterkant?

    SvarSlett
  2. Jo selv takk for en fin tur!

    -Når tok du det første bildet? -Det likte nå jeg da:)

    Ellers var det litt artig det siste bildet.

    Når det gjelder vekkingen av meg i morrest, ja så...:)

    Bjørn O

    SvarSlett
  3. Det er noe helt spesielt og sitte slik...selv om en har rovfugl bilder i fleng, en vet aldri når blinkskudde kommer..

    Fine bilder, det øverste var nydelig...
    Ellers synes jeg du har lagt ned en flott jobb for oss andre bloggere.. Tusen takk!

    monika

    SvarSlett
  4. Hei Kjartan, og takk for en fin tur!

    Utfordringa for ørnefotografer i dag er kanskje å skape noe nytt og spennende, og det synes jeg du klarer her. Det nederste bildet ble veldig bra synes jeg.

    Og den havørna kan vel ikke bli klarere?

    PS: Gunnhild sa hun skulle stelle godt med Bjørn O i kveld, han hadde jo litt vondt i ryggen etter at han falt ut av senga :)

    SvarSlett
  5. Fy flate, Kjartan - det siste der var rått! Ikke en piksel er skarp, likevel er ingen i tvil om hva du har tatt bilde av. Perfekt asymmetrisk i et strengt kvadrat, nydelige pasteller og herlig originalt. Gratulerer!

    SvarSlett
  6. Du innfrir du Kjartan.Det siste bilde ble skikkelig tøft. Det skal så klart noe til å få noe annerledes en det en har fra før men ser her at det faktisk går ann.Bilde 1 og var søtt men høydaren forblir det siste.

    Terje

    SvarSlett
  7. Hei Kjartan!

    Jeg må stille meg i køen sammen med de andre, for her var det utrolig mye bra! Jeg synes også det første bildet er herlig med fint lys. Har selv stor sans for landskapet. Og jeg sier som Dag - det siste bildet er rått! Ha en fortsatt fin helg!

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  8. Ja, fine bilder igjen og høydaren blir det siste for meg :)

    SvarSlett
  9. amazing pictures. well done!!!

    SvarSlett
  10. Imponert! Meget fine bilder og synes både det med havørna i flukt og det siste er veldig bra.

    Hadde vært morro å visst hvilke objektiv dere bruker på slike turer. Er det et must med
    300mm ++ når dere sitter slik i skjulet.

    SvarSlett
  11. Etter min mening er det siste bildet i serien det klart beste. Her viser du krefter, action og fart på en veldig bra måte. De andre bildene har jeg på en måte "sett før", selv om de absolutt er flotte.
    Likte også det øverste bildet. Er det dugg eller snø som lager skyggene oppe og nede?

    SvarSlett
  12. Svein Roger: Det kommer nok av at jeg kaster alle bilder som har utilsiktet uskarphet, og at jeg er nøye på det med skarphet. Utstyr har selvfølgelig en del å si. Her er et av de beste objektivene jeg vet om brukt (Nikons 300mm AF-SII, f2.8), samt et solid stativ. Etterbehandling går på små doser med usm eller smart sharpen i Photoshop. Du kan finne mye info om det på nettet, men vær klar over at et uskarpt utgangspunkt aldri vil bli bra, selv med all verdens etterbehandling.

    Monika; Bare morsomt å samle de som blogger med hovedvekt på naturfoto. Enig med det du skriver. Takk!

    Og tusen takk også til Dag og alle de andre som liker bildet godt og får det frem så tydelig i kommentaren :-)

    Helge: Ja, 200 - 300 mm og oppover er mye brukt. I bloggrullen finner du også litt mer info om dette. Blant annet mer om 300-800mm min som er et ok objektiv for slike stunder.

    Espen: Dugg/is.

    Takk igjen til alle!

    SvarSlett
  13. Takk for svaret Kjartan.
    Jeg bruker D300 og Nikons 300mm AFS II 2.8, men jeg synes likevel ikke bildene kan sammenlignes med den skarpheten du og flere andre "proffer" får til. Det er er kanskje derfor dere er proffer...

    SvarSlett
  14. Hallo. Flott levert igjen.Var en kanondag i går også. Enig med Dag R, det siste bildet er knall!! Ole

    SvarSlett
  15. Høres /ser ut som om dere har hatt nok en kjekk tur til Ole Martin.

    Likte faktisk bilde nummer to best. Det dunkle lyset og innramminga gidde en helt spesiell stemning.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  16. Hej Kjartan!
    Gratulerar med ännu en serie fina bilder. Kul att läsa om era eskapader och äventyr i gömslena...:-)
    Den första bilden är grymt bra. Den sista önskar jag att jag kunde få till en gång. Lyckliga ni som kan åka till Ole Martin på "kort" avstånd. Tack för inspirationen!
    Lars-Eric

    SvarSlett
  17. SNYGGT! Den sista är hur bra som helst.

    /Mats

    SvarSlett
  18. Takk også til dere nye som har lagt inn en kommentar. Veldig hyggelig at dere tar dere tid til det!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan