lørdag 9. januar 2010

På Elgsafari

I dag har mamma dratt på en ukes velfortjent sydentur, mens vi gutta skal styre hjemmet. Så mye som jeg er ute og reiser med kameraet så skulle det bare mangle at -26 grader i dag ble byttet ut med + 26 for hennes del. Likevel er det nok å ta seg til for oss som er igjen her i Namdalen. I dag har vi vært på elgsafari i Overhalla.


Hans-Tore med sin lunsj, mens 300 kilo gullerøtter snart skal serveres elgen. For to åringen var synet av så mye gullerøtter, og den store traktoren, mer enn nok til å gi en opplevelse som gjorde han oppspilt. Men enda bedre skulle det bli.



Nå ble det tur med traktoren ut i skogen. Vi satt varmt og godt, mens naturfotgraf Terje Sylte (som har vært ei natt på besøk hos oss) satt bak i ei fotobu som er bygd spesielt til traktoren. Det gikk ikke lange tida før de første elgene dukket opp, og vi gutta fikk oss igjen ei opplevelse. - "Kjøre traktor med gullerot te elgen", sa Hans-Tore. Han har nettopp startet med litt setningsbygging og var tydeligvis med på notene.


Lederen av Biofotos store konkurranse ble satt av i fotoskjulet, og jeg regner med at herr. Sylte klarte å få seg et elgbilde eller to i løpet av formiddagen. Det var seks elger på besøk i dag.



Dersom noen som leser bloggen kan tenke seg å dra til dette stedet så kan eieren, Jon Håvard Vold, kontaktes på telefon: 92257561. Hjemmeside for foringsplassen ligger også ute på internett på adressen: http://www.moose-photo.no/


Gutten var litt lei seg da han på veg opp trappa i kveld snaket om mamma, men når jeg nevnte traktor og elg var det fort å få han på nye tanker. Det siste jeg hørte da jeg gikk ut av rommet hans var - "kjørt gullerot med traktor te elgen".

En slik tur anbefales, det gjør alltid godt med en naturopplevelse!

8 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Så hyggelig lesing!
    Gutter og traktor henger sammen :)Jeg tror det er det tredje ordet dem sier etter mamma og pappa!
    Frister nok en tur på elgsafari. Det er bra en befinner seg i området i ny og ne!
    Flotte bilder...

    SvarSlett
  3. Din sønn er heldig som har en så engasjert far, som tar ham med på opplevelsene sine. Han vokser nok opp til å bli like naturfrelst som deg:)

    Kanskje jeg skal ta meg en tur oppover til Overhalla, kjenner det frister. Jeg har endel bilder av elg, men ingen om vinteren. Rådyr har jeg igrunn ingen gode bilder av.

    Hvor lang tid vil det ta å kjøre fra Steinkjer?

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  4. Flott tur dere hadde. Sønnen din får mange flotte minner fra den turen. Skulle gjerne tatt turen selv, men det er litt for langt unna oss. Nå det er så kaldt har elgene funnet seg en plass rett bak huset våres.

    SvarSlett
  5. Det tar omtrent en time og 30 minutter å kjøre fra Steinkjer Knut Børge. Det spiller i grunnen liten rolle om du kjører via Namsos eller Grong så du kan faktisk ta rundløypa å få med deg mye på en slik dag.

    Takk for kommentarer! Håper flere besøker stedet.

    SvarSlett
  6. Var innom her for noen år siden, og det var en ganske spesiell opplevelse. Tror vi hadde rundt ti elg og et par rådyr innom, og de kom durende ut av skogen så fort de hørte lyden av traktoren.

    SvarSlett
  7. Hei Kjartan
    Denne elghistorien med sonen din vart eg berre så sjarmert av. Spesielt det første bildet av gutten med mata i handa og traktoren med alle gulerøtene. Jammen er Hans-Hans Tore heldig som får oppleva elgane på nært hald.Godt at han sat varm i traktoren med 26 minusgrader ute.Gildt at han får med seg naturen slik frå nært hald, elgane ser mest ut som dei er litt redde for traktoren. Veka utan mor går nok fort for gutten,når far kan ta han ut på slike turar.
    Eg kom innom bloggen din via Ingebjørg Fyreleiv Guldvik og har jo sett bilda dine på foto.no også.
    Det er mykje å lesa på bloggen din og vakre naturbilde å få med seg.
    Lukke til med gutteveka.
    Helsing Tone Aarsland Øgreid

    SvarSlett
  8. Takk Randulf og Tone. Hyggelig å få tilbakemeldinger!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan