lørdag 30. januar 2010

Bra bilder 4

Jeg har tidligere på bloggen beskrevet noen situasjoner der jeg føler at jeg faktisk klarte å få med meg noen bra bilder hjem. Du som leser dette skal nå få bli med tilbake til en junikveld i 2008.

Jeg hadde i flere uker jaktet på gode bilder av fugler i Lierne og Blåfjella/Skjækerfjella nasjonalparker, og til bokprosjektet vi hadde på gang om disse parkene. Det hadde vært mange turer uten at jeg i det hele tatt følte at jeg hadde fått noen gode artsbilder. Det hadde vært tørke for meg som fotograf, men så slo det endelig til.

Jeg hadde egentlig en dårlig følelse denne dagen også, men jeg hadde en uro i kroppen. Tidlig på dagen satte jeg meg i bilen og kjørte til Lierne. jeg trasket innover i fjellet. Det var stille, slik jeg egentlig hadde opplevd at det var denne våren, lite liv her inne. På denne tida er natta den beste i Namdalen, det er fotolys hele døgnet, og jeg hadde bestemt meg for å få med meg fuglesangen på morgenen. Men spesielt gå etter dobbeltbekkasin som jeg uansett burde finne i juninatta.

Dobbeltbekkasinen fant jeg tilgangs. Jeg havnet midt inne i en spillplass ved at jeg satte meg ned når jeg hørte en fugl i lyngen 30-40 meter unna. Jeg dro over meg fjellduken og bestemte meg for å sitte der med kameraet klart, det var et godt valg. Snart spilte det fugler over alt rundt meg, de sprang til og med over duken jeg satt inne i. Før jeg rørte meg fra flekken jeg satt på hadde jeg tatt nesten 3000 bilder. Noen av de er bilder jeg har blitt glad i, og selv liker å plukke frem.


Lærdommen fra denne turen får bli: Stå på! Selv om det ser svart ut så blir det bilder bare man er ute og ikke gir opp. I høyremargen finner du alle de andre blogginleggene fra serien "bra bilder".

15 kommentarer:

  1. Me gusta la calidez de la luz, hermosas fotos. Me encanta el ave a contraluz!
    Saludos, José

    SvarSlett
  2. Hei.
    Mange flotte bilder her. Det er alltid sånn at er en tålmodig nok dukker de mest fantastiske motivene opp fra intet. Mange burde lære og oppleve dette med å være tålmodig. Av å til er en bare alt for utålmodig og det blir ingenting av noe. Oppdager motivene med det samme en reiser seg opp og dyr eller fugler gjør det samme med en selv. Da angrer en på å ikke ha sittet litt til..

    Ha ei fortsatt flott helg.

    Arnfinn

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du delte dette med oss Kjartan! Ser klart og tydelig at du fikk full klaff hær.

    SvarSlett
  4. Virkelig fantastiske bilder Kjartan. En utrolig stemning du skildrer gjennom disse bildene.

    SvarSlett
  5. Skitbra bilder Kjartan. Tenker du var i himmelen når du kunne se tilbake på den opplevelsen og de bildene.

    Virkelig inspirierende å se slikt, spesielt siden jeg har planer om å dra på dobbeltbekkasinleik til sommeren:)

    Jeg har noen bekjente i HINT som har arbeidet med kartelegging av dobbeltbekkasin i Nord Trøndelag. De har tilbudt meg å bli med en tur. Får bare håpe det ikke har gått i glemmeboken, får bare minne de på det.
    Jeg har dog ikke det mest lyssterke objektivet med Canon EF 100-400`en. Hvilket objektiv brukte du på disse bildene?

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  6. Det nest siste bildet syns jeg er prikken over i-en i denne flotte samlingen!

    SvarSlett
  7. Hei!
    Meget bra serie du viser her. Dette er en vanskelig fugl å få brukbare bilder av, så dette er jo helt rått! Liker best det første bildet, samt de to siste.
    Veldig kult når det klaffer så bra som du forteller her. Det er jo også mye av spenningen med naturfoto, nemlig at man ikke vet hva som kommer til å skje.

    SvarSlett
  8. Fantastisk flotte fuglebilder. Nydelig skarphet og flott lys. Flott opplevelse å få se disse!!!
    1000-takk :)

    mvh
    Liv ")

    SvarSlett
  9. Utrolig serie med bilder du fikk denne kvelden!
    Her ligger det mye tolmodighet, litt hell, men mest av alt kunnskap.

    Sammen med en godt utrustet fotosekk og god kjennskap til utstyrets kapasiteter og begrensninger, tror jeg det er den kunnskapen du besitter om dine motiver, som er den viktigste faktoren for at du produserer gull på løpebånd:)

    Det er selvfølgelig masse mer av både egenskaper og forhold som skal til får å hente hjem de beste bildene, men jeg har selv sett hvordan du før noe skjer kan beskrive dyrets eller fuggelens neste trekk eller bevegelse. Enten har du for mange timer sammen med Joralf, eller så er det erfaring og kunnskap:)


    Alle bildene er på sin måte bra, men det siste synes jeg er best!

    MVH
    Bjørn O

    SvarSlett
  10. sjeldent bra bilder spør du meg
    du får ha en flotters søndag Kjartan
    mvh anders selland

    SvarSlett
  11. Hej!
    Tack för att du visar oss dessa bilder. Enormt fina! Förstår att det ligger mycket tålamod bakom dessa - men vilken lycka det måsta vara när man känner att bilderna "sitter". Bara att gratulera!...och inspireras förstås!
    mvh/Lars-Eric

    SvarSlett
  12. For en flott fortelling! Fikk lyst ut og oppleve spillplasser med en gang!! Litt tidlig ja?? hehe.... Det er så viktig å glede seg over hva hver og en av årstidene har å tilby oss som elsker å ferdes ute i naturen! Nå er vi snart inne i en ny årstid...mange opplevelser venter oss ;)

    Mvh Linda

    SvarSlett
  13. Kjempeflott! Denne hekker 20 meter unna hytteveggen vår. En gang skal jeg og fotografere den:))

    SvarSlett
  14. Takk for tilbakemeldinger, mange som får meg til å strekke på smilebåndet :-) Herlig!

    SvarSlett
  15. Hei Kjartan!

    Dette sitter som banken! Skikkelig flotte bilder av en vårkåt gubbe. Gudskjelov går det mot den tiden for alle og en hver. Rett og slett en nydelig serie!

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan