tirsdag 19. januar 2010

Himmel og hav

Start et eget fotoprosjekt, det er min oppfordring til deg som fotograf. Det hjelper på fotogleden å jobbe med noe konkret og målrettet. Et lite fotoprosjekt kan være så mye: Du kan fotografere byen du bor i eller ett spesielt tre. Du kan fotografere en fugleart eller ta bilder med månen eller ei klokke i alle eksponeringer. Når du setter det sammen blir det nesten alltid morsomt og severdig.






Selv jobber jeg hele tiden med en rekke fotoprosjekter. Alt fra en sammling av slike fargerike klisjeer (som vanlig folk faktisk fortsatt liker) til foring av rovfugl og mår driver jeg med. Jeg dokumenterer livet langs Namsen og samler på fuglearter og sportegn. Alt dette motiverer meg til stadig å ta nye bilder.

Kanskje blir det noe ut av prosjektene en vakker dag. Kunsten er å samle bilder over flere år og holde ut til man ser nytten av prosjektet. Det kan ende opp i alt fra en plakat til en utstilling eller en bok. Hvem vet? Prøv da vel!

6 kommentarer:

  1. Hei Kjartan!

    Enig med deg - har man ett eller flere prosjekt på gang, vil man kunne få det nødvendige "sparket bak" for å komme seg ut med kamera.

    Selv lå jeg nærmest i dvale naturfotomessig i flere år, etter at alle mine prosjekter ble brakt til ende. Fotografering ble det riktignok, men da mer rettet mot "matnyttige" motiver til bildebyrå.

    Men med opprettelsen av egen blogg, ble det med ett et prosjekt bare å holde bloggen i gang! Mer skulle ikke til, så tenker jeg naturfoto 24/7 som før...

    SvarSlett
  2. This advice resonates with me right now. I finally purchased my first DSLR (Canon 50D) and I have been Experimenting with it and getting comfortable, and that's fine. But I also have this uncomfortable feeling of not knowing what to photograph, Besides what shows up in front of me. Now I will keep in mind a couple of themes that I enjoy shooting and let a collection begin! Thank you for the timely tip!

    Here is a photographer who often posts several photos in a theme: http://stigborre.blogspot.com/

    I like his work very well also, and follow his blog as I do yours (because I enjoy it very much!)

    SvarSlett
  3. Forgot to say: These pictures of sky and water are very lovely!

    SvarSlett
  4. Hei Kjartan!

    Du verden, så enig jeg er! Det er viktig å ha mål for fotograferingen. Selv har jeg gitt ut et par praktbøker, og holder på med nye prosjekter. Uten mål, ingen mening (for å si det litt brutalt). Da flyter det meste med strømmen uten å ha noe addresse. Skal bli spennende å se hva det blir av prosjektet Namsen en dag. Bildene dine er skikkelig bra!

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  5. Gratulerer!

    himmelen er ekstraordinær!

    Hilsen fra Frankrike

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan