mandag 18. juni 2012

Rypestegg i soloppgang

Vårnatta er på hell, den første morgensolen kommer til å farge landskapet rundt meg om ei times tid. Lykken er å sitte med et langt teleobjektiv i fjellbjørkeskogen på denne tida av døgnet og året. Jeg har rypene rundt meg, men lenge har jeg også hørt tassinga av et annet dyr litt nedenfor meg.


Det viser seg å være Mikkel som er på leting etter mat. I år er det tøft å være rype og skogsfugl. Sammenbruddet i smågnagerbestanden gjør at få reir berger. Både rev, mår, røyskatt, grevling og kråkefugler kjemper for å overleve, de er på eggjakt. Likevel er det jo alltid noen som klarer å lure alle, som fører slekta videre. Slik er det biologiske prinsipp!


Morgensola bryter gjennom skylaget over fjellet. Det er nå det gjelder å være på hugget som naturfotograf. Denne magiske timen gjør alltid noe spesielt med bildene man har med seg hjem etter en tur.


Og om reven ikke finner noe å spise denne morgenen, så føler jeg meg heldig. Rypestegg i soloppgang er et vakkert motiv - og en fin fangst å ha med seg hjem.

2 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder! Soluppgången är ju enrom.

    SvarSlett
  2. Stor stemning i landskapsbildet. Likte også det siste av rypa godt.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan