onsdag 20. juni 2012

Ny dobbeltbekkasin-leik!


9. juni går jeg rundt og lytter etter blåstrupens sang. Har et mål om å fotografere denne vakre fuglen, men når jeg stopper opp hører jeg en helt annen lyd. Dobbeltbekkasin! Det er ingen tvil.


Jeg bestemmer meg for å gå inn i området for å få en oversikt. Minst sju fugler skvetter ut av krattet. Jeg har gått meg rett på en ukjent dobbeltbekkasinleik!




Utover natta bruker jeg litt tid på dette stedet, gjør meg kjent med hvor fuglene spiller og hvor mange hanner som er på stedet. Dette er den 35. leiken som er registrert i Nord-Trøndelag, der det virkelig er gjort en innsats de siste årene for å skaffe en oversikt. Du kan lese mer om det på NRK Trøndelags nettsider.



De første bildene er tatt med tele, de to siste er tatt med fjernstyring og 24-70 mm. La merke til at to av fuglene vekslet om å sitte på denne bjørkestokken og monterte kameraet der.

8 kommentarer:

  1. Hei.
    Hørte innslaget om dobbeltbekkasinen på lokalen i går om registreringen av leikene i Trøndelag.
    Spennende.

    I denne serien likte jeg det første aller best.

    SvarSlett
  2. Skulle gjerne vært med på en sånn opplevelse!

    SvarSlett
  3. Denne likte jeg ... så kult å "dumpe" borti en slik en da...

    SvarSlett
  4. Fantastisk! Og her har du vel tenkt å tilbringe litt tid,regner jeg med.. Flotte bilder ble det også, kansje spesiellt det første og det andre bilde.
    Hvis du er i manko på Blåstrupen er du hjertelig velkommen til Lofoten: her har jeg faste plasser hvor den oppholder seg, og det er ganske mange av dem,selv om det å få dem til å posere ikke er alltid lett..

    SvarSlett
  5. Ahhh...slikt er bare så morsomt! Det blir vel flere turer til denne leiken, regner jeg med?!

    Fine bilder der nr 4 ble den som traff meg mest! Flott perspektiv, avstemte toner, levende bakgrunn og syngende nebb :)

    SvarSlett
  6. Takk for tilbakemeldinger! Det ble blåstrupebilder Oona, bare se litt lenger ned på bloggen :-)

    SvarSlett
  7. nydelig serie av dobbeltbekkasinen, en art som jeg husker var vanlig på jæren for 30år siden, men som jeg knapt har sett siden. #4 var spesielt flott, #6 var også tøff, vidvinkel på slike arter er det ikke mange som gjør

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan