torsdag 21. juni 2012

Flått

Den er nok ikke verdens vakreste kryp, mange finner den trolig helt avskyelig, men det er uansett både lærerikt å spennende å se litt nærmere på vår tids mest omtalte insekt; flåtten.


Eller insekt blir feil - flåtten er et edderkoppdyr med fire par bein, og med en livssyklus som går gjennom flere stadier. Det er bare hunnene som suger blod og utgjør en smittefare for mennesker. På bildet over ser du en hannflått. Den fant jeg på et vertsdyr der mange hunner hadde sugd seg fast. Hannene kommer dit for å pare seg med de store kjønnsmodne hunnene, som du ser på neste bilde.


Når de voksne hunnene har sugd blod, og hatt besøk av en hann, så ramler de av. De er så feite at de nesten ikke kan bevege seg. Hun graver seg nå ned og starter en ny livssyklus ved å legge mellom 2000 og 3000 egg. Disse eggene klekkes ettter bare noen uker i sommervarmen og de små larvene kryper opp for å finne seg et vertsdyr de kan feste seg til. Fugler og mus er typiske verter, men de kan også gå på større dyr, oss mennesker inkludert. I følge forskerne er larvene ufarlige. 

Når de har sugd blod faller de til bakken, som sin mor, og går inn i et nytt stadium. Det tar flere måneder før den skifter hud og blir nymfe. Disse overvinter gjerne i bakken, før de legger ut på neste utviklingstur i sitt underlige liv.


Igjen klatrer den opp for å vente på en passende vert som passerer. Nymfene fester seg, som larvene, til alt fra fugler til mennesker. I dette stadiet, da de bare er noen millimeter stor, kan de være smittebærere. Nymfenes blodsuging fører til et nytt hudskifte, og nymfene blir til voksne flått som overvintrer en gang til.


De voksne hunnene klatrer nok en gang opp i vegetasjonen for å finne et dyr som de kan suge blod fra. Hunnen suger nå blod i 7-10 dager, og størrelsen mangedobles. Livsløpet er fullført når hun igjen faller til bakken. Utviklingen fra egg til voksen tar omtrent tre år.

Så hvorfor har jeg tatt meg tid til å ta disse bildene av flått? Svaret er enkelt: Som naturfotograf er det alltid lurt å ha de artene som omtales - i arkivet.

5 kommentarer:

  1. Flott innlegg om flått! Flotte flåttbilder! Jeg legger en link til deg fra mitt innlegg om flått. :)

    SvarSlett
  2. Kanonbilder på ett sådant litet kryp, fästing som vi säger. Mycket intressant läsning som jag inte visste. VI plockar flera stycken per dag på våra dachser. Jag tycker inte om att sätta medel på dem då det är ett gift. Vi är vaccinerade för TBE men har sällan fått fästing på mig

    SvarSlett
  3. Imponerende flott kvalitet på bildene, men uff - kjenner jeg begynner å klø allerede ;)

    SvarSlett
  4. Kjempe interessant lesing og flotte bilder.

    SvarSlett
  5. Ja denne har jeg blitt kjent med i sommer. Fått to stykker på meg som jeg heldigvis fikk av ganske fort.

    Utrolig innpåslitne disse, for jeg tar mange forholdsregler med lange støvler, strømper utenpå buksene etc. Sjekker meg alltid etter at jeg kommer inn fra insektsfotografering.

    Jeg har også vaksinert meg, da kommunen her i Sverige anbefaler dette på det sterkeste.

    Fine bilder og spennende lesing!

    mvh Knut

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan