lørdag 21. juni 2014

Bjørnen ble skutt

For ett år siden var jeg så heldig at jeg fikk oppleve og fotografere bjørn i Namsos. Den unge hannbjørnen lagde mye støy da den dukket opp i Vemundvik og helt utpå Otterøya. Nå er det garantert ingen grunn til å frykte den mer, bjørnen er skutt.


I følge Rovdata viser DNA-analysen at bjørnen ble skutt i Nordland i vår. Den er en av til sammen 125 store rovdyr som har blitt drept her i landet så langt i år. Ved å sjekke inn på Rovbase, kan du se hvor mange bjørnenr som er registrert i din hjemkommune. Det er nok ikke mange!

Det var en stor opplevelse å få se bjørn bare minutter unna hjemmet mitt, og jeg håper vi også i framtida kan ha noen slike unike naturopplevelser i nærområdet.


Også kan jeg jo benytte muligheten og vise noen bilder jeg ikke har brukt før, av noen litt større bamser.




6 kommentarer:

  1. Har dessverre ikke sett bjørn enda, men gaupe og jerv har jeg sett noen ganger! Fantastiske og flotte dyr ;)

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder! Utrolig synd at bjørnen er skutt og drept!

    SvarSlett
  3. Trist! Håper, som deg, at vi får mange slike fine naturopplevelser i årene som kommer. Ser frem til en ny rovdyrkurs i nær framtid!

    SvarSlett
  4. Det er ikke bare de rovdyra man fjerner. De dreper også mye av naturgleden og naturopplevelsene våre...

    SvarSlett
  5. Rålekre bilder, TRIST nyhet!

    God sommer
    Knut Børge

    SvarSlett
  6. Gode bilder med god formidling dette Kjartan. Vi er et taperland hva rovdyr angår, desverre. Fortsatt god sommer til dere.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan