fredag 10. februar 2012

Bra bilder 7

I denne serien her på bloggen viser jeg fram noen naturbilder som jeg er fornøyd med å ha i arkivet. I de små stykkene jeg har skrevet tidligere har det handlet om å skaffe seg kunnskap, utnytte situasjonen og ikke gi opp. Nå skal jeg skrive litt om lyset.

Høsten 2009 har vi vår årlige jakttur inn til Lakavatnet i Sørli, men denne gangen er vi heldig; høstfargene er praktfulle og værmeldinga er strålende. I dette fantastiske landskapet ligger alt til rette for fine høstbilder.

Midt på dagen er det i grunnen lite å hente ut fra kameraet. Det er selvfølgelig en flott opplevelse å gå i dette landskapet, men lyset er flatt. I slikt godvær er det en fin tommelfingerregel at skyggen bør være dobbelt så lang som deg før lyset begynner å jobbe på lag med deg som naturfotograf.

Så først utpå ettermiddagen begynner det å bli spennende, fargene kommer bedre frem og stemninga begynner å nærme seg noe som kan bli bra. Det er nå det gjelder å finne motivene (ikke så vanskelig her) og få litt hjelp fra jaktkamerater. Det gjelder altså å utnytte situasjonen, i det rette lyset.

Denne jaktuka blir dett tatt mange gode bilder som jeg i dag er glad for å ha i arkivet. Hvor mange ganger jeg har solgt bilder fra denne turen vet jeg ikke, men jeg kan garantere at det ga lønn for strevet å utnytte morgener og kvelder, når lyset var som best.



Du finner de tidligere innleggene i denne serien her: Bra bilder 1, bra bilder 2, bra bilder 3, bra bilder 4, bra bilder 5 og bra bilder 6.

9 kommentarer:

  1. Otroligt vackara bilder i en vacker natur. Det är fint hos er i Norge. Var det ripa ni var och jagade?

    SvarSlett
  2. Jeps, det var ripan... men det ble mer bilder enn fugl!

    SvarSlett
  3. Flotte bilder!
    Likte spesielt godt bilde av jegeren med speiling! Spesielt fin stemning i det bildet.
    Slike bilder inspirerer til å ta flere bilder av folk i natur, noe jeg har lett for å glemme.
    Men slike bilder er verdt å ha for siden.

    Tommy S

    SvarSlett
  4. Her kommer jo blinkskuddene som: -vannperler på ei snor (eller en kvist, er det vel helst) Kanonbra!

    SvarSlett
  5. Hm!! Gode minner!! Tenk at vi får lov til å være i slike områder. Nydelige bilder og jeg ser frem til dager der oppe i høst. Jeg medbringer et dyr som passer best som motiv, nordeuropas dårligste fuglehund.Go helg! Ole

    SvarSlett
  6. Fantastiska bilder! och vilka bra tips, tack :)

    SvarSlett
  7. Inspirerende! Aldeles fortreffelig. Får lyst til å vandre inn i bildene. Får jeg velge så kryper jeg inn i bildet med speilingen og kommer motvillig ut av det siste.

    SvarSlett
  8. Flotte bilder fra et fantastisk område :) Hadde jo noen herlige dager der i fjor høst, selv om været ikke var like bra som på disse bildene. Som Ole Martin sier, vi er heldige som får nyte slike områder!

    Øyvind

    SvarSlett
  9. Kjempefine bilder:))
    Ha ei riktig god helg:)

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan