tirsdag 1. juni 2010

Laksestart i Namsen

I natt gikk startskuddet for årets laksesesong i Namsen. Det er spesielt å bo nært ei så stor elv, man får et forhold til både fisket og livet langs bredden. Laksestarten og startskuddet har jeg hatt med meg i mange år.


I natt var det i grunnen merkelig å komme til elva. Det var stille og lite folk, det som i mange år har vært en folkefest var plutselig redusert til en stille kveld. En kveld til ettertanke for noen av de som hadde møtt frem og flere av grunneierne.


Det ble som vanlig tatt godt med laks under de første timene med fiske i Namsen, men hvorfor har den folkelige interessen rundt åpninga blitt borte? Har fisket blitt for eksklusivt? Har store firma og rike fiskere skjøvet de lokale fiskerne bort fra de beste valdene? Har lokalbefolkninga mistet kontakten med livet i elva og åpningen? Eller har fokuset på en presset villaks ført til at folk ikke vil møte opp å feire en laksestart?


Jeger og fisk kan gjerne si noe annet, men fakta er at de beste valdene er for de rikeste. Det blir stadig strengere reguleringer i elvene, og stadig vanskeligere å slippe til for vanlige folk på de virkelig gode plassene. Festen er over, og hvilken betydning får det egentlig når vanlig folk ikke bryr seg om laksen?

Er det rett at de store valdeirne skal bestemme over en resurs på denne måten? Gidder vi egentlig å bry oss om det er laks i elva om 20 år, når Staten i tillegg ikke gir klar beskjed til de store oppdrettsselskapene. Det virker jo ikke som om så mange bryr seg om denne villaksen uansett.


I natt opplevde jeg at fiskeren som tok denne flotte fisken ikke hadde noen tanker om å ta den med seg hjem. Når villaksen var slept opp på land og drept var leken over for fiskeren. Han ga bort laksen. Ei natt ved Namsen gir egentlig litt for mye å tenke på.

6 kommentarer:

  1. Det er trist at det har blitt slik. Bare de med lomma full av tusenlapper, har råd til å fiske/jakte i de gode områdene.

    Dagens fiskeforvaltning er jo under en hver kritikk, men jeg orker rett og slett ikke hisse meg opp mer. Det nytter rett og slett ikke. Dollartegnet regjerer.

    Selv har jeg aldri fisket etter laks. Er en stor drøm selvfølgelig, men virker foreløbig fjærnt..

    Et flott innlegg Kjartan, bildene likeså.

    SvarSlett
  2. Vil dere fiske laks i gode elver, til en rimelig penge, så kom nordover. Her er det foreløpig mye å ta av - for mange.

    SvarSlett
  3. Hei

    Har selv fisket flere år i Namsen stortsett fra fiskumfoss og nedover i området ved Grong pluss tømmeråsfossen i sandøla. Det har vært mange fine stunder langs bredden med og uten laks.
    Husker godt når de lokale sa til oss at de nesten ikke hadde råd til og fiske pga.at vi betalte hva det måtte være for å fiske så de ble presset ut.
    Det var i 1994 å prisene har akslerert etter det selv med de kraftige restriksjonene som har kommet gradvis på fiske frem til dags dato.
    Det er mye sant i det du sier å enkelte grunneiere burde ha lest innlegget ditt! Inkluderer en ikke lokalbefolkningen med gode vald så går elva sakte men sikkert til grunne.
    Spør du meg så burde lokalbefolkningen fått mulighet til å fiske på alle vald i en rulering. Hver grunneiger måtte la de lokale fiskeforeningene få disponere deres vald til en rimeligere peng eks.hvert 20ende år. Det har de råd til når en tenker på hva de drar inn de andre 19åra men de vil ikke ha råd til å sette lokalbefolkningen utfor over tid eller at de blir tilgode sett med restene som ingen vil ha...
    Håper grunneierene vil tenke å ikke minst ta bedre vare på lokalbefolkningen i fremtiden å ikke bare la pengene råde i elva.
    Selv mistet jeg min gode fiskekamerat gjennom 18år i en drukkningsulykke under harlingfiske på Grong 9 juni 2008 så det blir trolig ikke så mye mer fiske på meg i Namsen. Har heldigvis mange gode minner fra elva og plassen som jeg tar med meg videre.

    Stemningsfull og fin bildeserie for en gammel laksefisker.

    Mvh Rune

    SvarSlett
  4. Takk til dere som legger igjen noen ord.

    Rune, du har flotte poeng etter mange år i elva. Jeg håper grunneiere vil se det på denne måten en dag. Det var en trist slutt på historien, og jeg forstår at det kan bli vanskelig å komme tilbake til Namsen. Slike ting sitter i kropp og sjel, og det må bearbeides.

    En tur tilbake til Namsen kan jo faktisk vise seg å være godt når tida har gått. Bestemmer du deg for å ta turen håper jeg vi kan ta en prat og noen bilder sammen.

    SvarSlett
  5. Hei Kjartan

    Er helt enig i at det å komme seg ut på elva igjen vil gjør godt det tar bare litt tid. Har bare mange gode minner fra plassen og en trist.
    Før jeg legger ut på ny fisketur så har jeg tenkt å ta turen for å fotografere litt av den flotte naturen du har i dine hjemtrakter:-)
    Det blir ikke i år men når jeg tar turen så hadde det vært kjekt å ta en prat og fotografere litt sammen med deg.
    Takk for tilbudet Kjartan:-)

    Skulle du dra sørover til jæren en gang så må du gjerne slå på tråden så skal jeg ta deg med til våre fotoplasser.

    Mvh Rune

    SvarSlett
  6. Elker det tredje øverste bildet! Det er mye action i bildet og du fanger det på en særdeles bra måte. Komposisjonen er også herlig!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan