tirsdag 8. juni 2010

Journalistikk og naturvern

Kan en journalist være for naturvern? Skal ikke en journalist være objektiv? Jeg får mange spørsmål rundt mitt engasjement for naturen vår, noen rister også på hodet over de sysnpunktene som jeg gir så klart utrykk for. Derfor har jeg lyst til å forklare litt av bakgrunnen her i bloggen.


Selv om naturen kan være både rå og tøff er den også uskyldig. Måltrosten, med reiret langt inne i skogen, har liten evne til å forsvare seg mot oss. Men dens sang og den naturfølelsen som den sprer utover et uberørt landskap er beroligende for meg. Jeg kan sitte der på en stubbe med den samme følelsen som når jeg kikker inn i øynene til et nyfødt barn. Der ute ligger naturen vår, med sine vann, skogteiger og myrer, innhyllet i trostesangen i kveld, alt forsvarsløst som et lite spebarn. Man mishandler da ikke et spebarn uten at det reageres!


Gjennom hele skolen, som Staten Norge ga meg, lærte jeg viktigheten av at vi skal gi jorden videre slik vi arvet den. Vi lærte å kalle den vår mor, og man slår da ikke en gammel mor uten at en journalist også reagerer. Naturen er vår felles eiendom, vi er helt avhengig av den, vi kan ikke sitte å se på at vi frarøves bit for bit av det som er vårt. Smålomen forsvinner, gjøken blir borte, laksen, fjellreven, snøugla, rypene. Skulle man ikke reagere og stille svært kritiske spørsmål?


Vi lever i en verden drevet av fremgang og utvikling, en verden der vår økende velstand går på bekostning av naturen. Vindmøller må til, ikke for å stoppe utslipp og forurensende kraftproduksjon, men for å drive oss fremover og inn i enda mer fremgang. Større kjøpesenter, større sykehus, rikere mennesker, Rikere, men på hva? Kan vår fremgang drive oss mot stupet? Hvem drar i håndbrekket?


- Naturen har ingen talsmenn, det sa den gamle sjefen i "Ut i naturen", Hans Christian Alsvik, til oss som jobbet der. Han snakket om hvordan kapitalkreftene overkjørte alt. - Vi skal være naturens talsmenn og advokater, sa den kloke journalisten. Jeg lever etter hans ord helt til dette livet er over. Noe annet er utenkelig.

16 kommentarer:

  1. Ærlig og oppriktig - ikke noe galt med ditt engasjement for naturen Kjartan, tvert i mot. God innsikt og forståelse for temaet er godt grunnlag for å fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling. Mvh Jon

    SvarSlett
  2. Dette er ikke alltid så enkelt å avgrense, men det er åpenbart at vi som journalister ikke er verdinøytrale i utgangspunktet.

    Vi er for demokrati og åpenhet, som det mest åpenbare - det er selve grunnlaget for jobben vår.

    Dernest er det uproblematisk å være mot vold og for en verdig behandling av eldre mennesker, for eksempel.

    Er det mer problematisk å være for naturvern? For at etterkommerne våre skal ha vakre landskaper og et biologisk mangfold rundt seg?

    Svaret på det er åpenbart nei!

    SvarSlett
  3. Stå på Kjartan, tal naturens sak. Det er ikke mange journalister med naturen som arbeidsområde, klart dem som har det skal fremme naturvern. Noe annet hadde vært merkelig... Kanskje "Ut i naturen" burde lage en episode fra Fosen, så får naturelskere i Norge se hva som ødelegges før det er for seint?

    Øyvind

    SvarSlett
  4. Veldig klare og fornuftige ord. Som jeg også kjenner meg igjen i og jeg deler dine synspunkt.

    Utvikling kaller de det - de som stadig vil ha mer i deres allerede overfylte lommebok! Helt utrolig hvor egoistiske og naive mange mennesker er!

    Oppfordringen min er at du bare må stå på og bruke dine muligheter til å forsvare en "forsvarsløs" natur :) Det er nok av de som drar i utviklingens fortapende lenker og som aldri kan ha fått lov til å oppleve følelsen av tilhørighet med naturen! Tenk om de også kunne få oppleve naturens rikdom, som er så mye mer verdt enn lommebokens sedler!

    SvarSlett
  5. "Kan en journalist være for naturvern?"

    Betimelig spørsmål. I lokalpressen her jeg bor, er det et par journalister med engasjement for natur og naturvern. De kritiseres titt og ofte, og deres engasjement blir ofte brukt mot dem. Men det merkelig er at hvis en journalist har motsatt slagside, dvs er mot rovdyr, for utbygginger, eller mot vern etc, så virker det som det er helt greit. Jeg skjønner ikke logikken.

    Nei, stå på du, Kjartan. Vi trenger virkelig oppegående mediafolk som forteller befolkningen hva som er i ferd med å skje.

    SvarSlett
  6. Jeg vil si TUSEN TAKK!

    Store deler av den tabloide pressen finnes ikke objektiv. F.eks: En bjørn som slår sau er forsidestoff i store aviser. Fremstilt med snerrende kjeft og blod i munnvikene. En hund som river 10 sauer blir en liten notis på bakerste side.

    Er det objektiv journalistikk. Nei, spar meg for kritikken.. At journalister som deg er opptatt av naturvern skulle bare mangle.. Jeg oppfatter deg allikevel ikke fanatisk og du kan se flere sider allikevel...

    Det er bare å stå på

    SvarSlett
  7. Når det gjelder utbygging, kraft og olje så er det de sterkeste med mest peng som alltid vinner fram med sine krav og ideer.
    Penger, eller få å si det slik "nok penger" kan også få den mest entusiastiske og engasjerte naturværner til å lukke øyne og holde munn, det er min oppfattning. Kikk bare over dammen...jeg sier ikke mer.

    Men det skal vi ha her på berget...vårt engasjement for regnskogen i de dype skoger, der har vi åpnet lommeboka gitt!! FLOTT!

    Jeg skjønner godt ditt syn på dyr, fugler, planter og miljø og følger deg der.
    Menneskene ødelegger, men vi prøver som regel alltid å rette opp igjen feilene.....men i 70% av tilfellene er det nesten alltid for seint ;)

    Derfor trenger vi mediafolkene!

    Trur eg!

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  8. Stå på dig ! Fin artikel du skriver och som vanligt fina bilder till som dessutom matchar orden bra.
    Varför skulle inte en journalist få säga sitt hjärtas mening ? Likaväl som en lärare, doktor eller snickare.Ingen skillnad tycker jag. Man skall säga vad man känner för och verkligen tror på!

    SvarSlett
  9. Jeg har ved flere anledninger beundret din journalistikk når jeg hører deg lede debatter på radio om betente og viktige saker relatert til natur og forvaltning. At du greier å framstå såpass objektiv og "fargeløs" i slike situasjoner er beundringsverdig. Det gjør at du får fremmet viktige saker på en redelig måte uten å måtte være redd for din integritet.

    Jeg skjønner veldig godt at du kan oppleve frustrasjon og usikkerhet noen ganger i denne sammenhengen. Men det er trolig sunt. Det er nettopp denne prosessen hos deg som gjør deg til en troverdig og viktig journalist. Stå på videre :)

    SvarSlett
  10. Hei,

    For en god uke siden var jeg i Flatanger og fotograferte havørn og ikke minst opplevde den rike naturen der. Det var en opplevelse! Det er godt at du står på for å hindre ødeleggelser av norsk natur som oftest er unødvendige.

    Du er en inspirasjon for andre fotografer - en oppfordring til å utgjøre en forskjell ved å kjempe for den sårbare naturen vår gjennom våre bilder.

    Mvh
    Willy Gill,
    Lindesnes

    SvarSlett
  11. Hva vil det si å være objektiv i denne sammenhengen... eller som Jan-Eilert sa "ikke fanatisk"? Er det å være midt på treet, utgjøre et gjennomsnitt av de meninger og oppfatninger som til enhver tid er rådende i en samtid med sitt svært relative utgangspunktet ? Naturen blir borte mellom fingrene på oss, rødlista er lang som en fibulvinter og den blir lengre og lengre for hvert år. Ny rødliste for Norge legges fram i november. Det blir IKKE hyggelig lesing. Planter, insekter, fisk, amfibier, reptiler, fugler, pattedyr forsvinner, og folk flest ser faktisk ikke ut til å bry seg i det hele tatt !!! ...og det er etter min mening avskyelig. disse miljøene og artene kommer IKKE dersom de forsvinner. Jeg har stått på barrikadene for naturvern i 40 år, og det virker faktisk som det har vært fullstendig bortkastet. Jeg er frustrert, forbannet og veldig lei meg. Derfor : Objektivitet, hva pokker er det ? Vi er på terskelen til en skikkelig nedtur og har ikke noe tid å miste. Stå på Kjartan, ikke tell motstanderne dine, tell dine medsammensvorne !!

    Noen der ute som har lest "Mengele Zoo" av Gert Nygårdshaug ? Hvis ikke, gjør det. Interessant lesning.

    Tom

    SvarSlett
  12. Takk for mange oppløftende kommentarer folkens! Glad for det som skrives her, samtidig som dette selvfølgelig ikke er stedet der kritikken vil komme.

    SvarSlett
  13. Flott blogg du har :) Har sett igjennom mange av de nydelige og fine bildene du har tatt. Fasinert!! Denne bloggen skal jeg følge. Gleder meg til å se mer fremover.
    mvh Gard

    SvarSlett
  14. Hei!
    Gøy å tilfeldig komme inn i en fotoblogg og se fine bilder!

    Takk for titten!
    Hilsen Liv

    SvarSlett
  15. Flott skrevet Tom!! Er selv politikker i Flatanger, kommunestyret sa et klart NEI til Sørmarkfjellet. NVE, se Staten hørte ikke på lokaldemokratiet. Hva i svarte er vitsen med å bruke av sin tid til politikk. Bullshit!!!
    Hvor er Geronimo!! ole

    SvarSlett
  16. Hei Kjartan. Jeg synes din holdning er grei hvis målet ditt er å skrive postkort ala gamle indianerhøvdinger. Men det viktigste verktøyet for en journalist er i tillegg til engasjement og kunnskap, integritet. Hvis du skal kunne gjøre noe viktig journalistisk arbeid krever også det kunnskap om alle sakers mange sider og en eller annen form for empati for "andres" synspunkter og holdninger.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan