onsdag 27. april 2011

Lemenår

Nå blir det bekreftet fra alle hold, 2011 blir et av de største lemenår vi har hatt på lang tid. Det er en gledelig nyhet for de som er glad i fjellet og naturen.


Forskere begynner å snakke om bestander som vi ikke har sett siden de virkelig store lemenårene tidlig på 60-tallet. Jeg har hørt historier om lemen i bygatene og hissige smågnagere inne på kinoen i Namsos på den tida. Om vi i år virkelig har slike mengder, som også trekker ned mot lavlandet er ennå usikkert. Uansett er et så stort lemenår virkelig bra for noen av de mest trua dyrene og fuglene i den norske fjellnaturen.


For alle oss naturinteresserte kan det by på mange gode opplevelser utover i de kommende ukene. Kanskje får vi igjen snøugler på besøk i naturen i Trøndelag og sørover?


Det er vel bare å komme seg ut for å se!

8 kommentarer:

  1. Flotters, det blir spennende fremover. Jeg opplevde snøugle 1982 ved heståsdalen , jeg krysset Forra elva og i retning kliningen gikk jeg på snøugle og hubro samme dag, var 3 meter fra snøugla. Det var også mye lemmen dette året.Det er sikkert den største naturopplevelsen jeg har hatt, bildene er bevart i hjertet da jeg ikke hadde kamera med. Hagla var på "ryggen" den tiden. Hilsen Geir Jartveit

    SvarSlett
  2. Da jeg for et par dager siden hørte på radioen at det ser ut til å bli et godt lemen år lenger nord i landet, ble jeg virkelig glad. Får bare håpe at de som er avhengige av smågnagere får seg et godt år med mange etterkommere.

    SvarSlett
  3. Det skal bli fantastisk spennende å ferdes i trøndelagsnaturen utover våren og sommeren. Hvis lemenåret stemmer, vil nok både ugler og dagrovfugler få et knallår!

    Ha en fin tid fremover, og lykke til med alle fotoprosjekter.

    KB

    SvarSlett
  4. Håper du kan få oppleve noe lignende i år Geir, og det med kamera denne gangen...

    Ellers ser det jo ut til at lemenbestanden er bra over store deler av landet i år. Det er uvanlig, men alle meldinger tyder nå på det Øyvind.

    Og lykke til i ukene som komme rdu også Knut Børge. Takk for kommentarer!

    SvarSlett
  5. Det er bare fire år siden det krydde av lemen her i Finnmark; i september fant jeg sju stykker klumpet sammen under en stein knapt større enn en voksen knyttneve.

    De største mengdene kom på høsten, så fjellreven tok ikke løs så voldsomt som man kunne håpe. Men i år! Jeg så fjellrev i påsken og håper på et gjensyn inkludert valper.

    Snøugla er observert jevnlig på halvøya i det siste.

    SvarSlett
  6. Heisann!

    Dette er spennende, og jeg har alt planlagt en fjelltur med hissige småtasser som hovedmål. Skal bli moro å ligge med nesa i lyng og mose etter disse krabatene.

    Hilsen Svein E. Børresen

    SvarSlett
  7. Flotte bilder :D
    Her var det så mye spennende bilder å se på at jeg legger meg til som følger.

    SvarSlett
  8. Hei!

    Observerte snøugle i Børgefjell i helgen!

    Sven

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan