søndag 10. mars 2013

Et snev av vår

- "Kie-kie-kie", det bitende kaldt på sjøen, men noe er forandret. Måkene har tatt av seg vinterdrakten og lager vårlyden sin igjen. Det er en svak følelese av vår i lufta, og det blir understreket av dette ropet, når vi tar en fototur i Flatanger denne helga.



Den siste uka har også tjelden kommet trekkende. Det er et av de kjæreste vårtegnene som finnes for kystfolket. Nå sitter den der rundt på små skjær og holmer, fuglen som alle kjenner i sin svarte og hvite smoking, med det knall røde nebbet og føttene. Her og fru tjeld er klar for vårfest. "Plitt, plitt, plitt..."


Denne er fotografert utenfor Kvaløysæter lørdag 9. mars. I tillegg til å suge dette vesle snevet av vår, så ga turen som vanlig en rekke havørnstup og mange brukbare bilder av den store rovfuglen.


Flere steder er fjordene frosset til, så vi starter med å med å kaste en fisk på isen. Ikke noe problem for en så erfaren fugl som dette. Fargeringene til denne viser at det er en fugl merket i Norge i 1984, den har nok gjort noen 1000 stup tidligere.




Litt motlysfoto er også morsomt. Selv om det er litt vanskeligere å treffe med fokuspunktet, når du har sola midt i øyene, så er det fint når det lykkes.


Et par havørner kjente igjen båten. De var nærmere enn 10 meter der de fløy etter oss mens de ventet på en godbit. 



Så kan jeg legge til, husk godt fottøy når du skal være en hel dag på havet i - 10 grader. Når sola gikk ned var jeg en skjelvende og kald fotograf. Lånte meg sko som ikke holdt mål, og da blir man fort kald i hele kroppen - selv om det varmer å ta slike sommerlige avslutningsbilder.



Må igjen takke Ole Martin Dahle for en innholdsrik tur. Like morsomt hver gang jeg er med ut!

8 kommentarer:

  1. Hei.
    Mye bra bilder her. Et lite spørsmål. Hvordan finner man info om fargemerkingen på ørn, og årstall?
    Håkon

    SvarSlett
  2. Åhhh helt vidunderlige bilder!!Ren nytelse!!!!!

    Håper dutar godt vare på bildene!!

    Takk for tipset om Tjelden den skal jeg og se etter :)
    Ha en utmerket søndag:))Mvh Anita

    SvarSlett
  3. Hallo frøssinjpitj!! Jo da, kulda var følbar og men du verden for en flott ettermiddag. Dine bilder er jo helt kanonbra da!!Til Håkon, Du finner oversikt på min blogg på Januar 2011. Ole Martin Dahle

    SvarSlett
  4. flotte bilder, liker spesielt godt måkebilde, det var det skikkelig trøkk i

    SvarSlett
  5. Herlig! Måkebilde nummer to var bare fantastisk!

    Ha en flott uke i vakre Trøndelag
    Knut Børge

    SvarSlett
  6. Måka er nok den som treffer meg best her; fin sprut i god hastighet. -Og så har det jo Lyset da, såklart. Forøvrig: jeg har nesten ikke opplevd makan til akutt hjemlengsel når jeg leser om tjeldens tilbakekomst!!

    SvarSlett
  7. Oj vilka häftiga bilder du visar. Top job!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan