onsdag 13. oktober 2010

Ny bok

I starten av november kommer det en ny bok som jeg har vært medforfatter av. Denne gang er det ikke natur og foto som står i fokus, men krigshistorien i Trøndelag. Likevel har det også denne gangen vært viktig å ha litt fotokunnskap så jeg tar med litt om boka her på bloggen.


Det aller første slaget mellom de allierte og tyskerne sto nettopp her i mine hjemtrakter, boka gir deg bakgrunnen for at det ble slik. Slagmark Trøndelag forteller den nokså ukjente og svært dramatiske historien rundt slaget og tilbaketrekningen, og den lar for første gang begge parter slippe til med sine versjoner.

En av hovedkildene på den tyske siden er Arthur von Casimir, bombepilot og leder av kampgruppe 100. Han var 97 år da jeg fotograferte han ved minnesteinen over britene som falt ved Namsos.


von Casimir døde kort tid etter at han besøkte Namsos i 2005. Bildene jeg tok den gangen er historie, slik alle bilder er når utløserknappen trykkes ned.

John Gritten som ble senket av tyskerne under tilbaketrekningen skriver i boka:

"Morfin – for Guds skyld gi meg morfin», ba han. Roberts hadde som hobby å danse ballroomdanser med sin kone i Pompey. Nå var føttene bare trevlet kjøtt og sener. Det var første gang jeg så en mann lemlestet."

Paul-Werner Hozzel som slapp den dødbringende bombelasten skriver:

"Alt vi hadde mistet var to fly med mannskap. Vi fløy i lav høyde over bølgene inn mot Namsos. På en eller annen måte oppsto det en gledesfølelse. Da jeg presset inn knappen på radiotelefonen, kunne jeg høre mine menn synge av full hals den tyske marinens sang: «Wir sind Kameraden auf See»."


I 2005 forsøkte bombepiloten von Casimir så godt han kunne å forklare:

«Dere må da forstå at dette var krig, det sto om livene våre hver eneste dag. Vi gjorde det vi måtte! Jeg tenkte jo ikke på hvor hardt det gikk utover sivilbefolkningen når vi bombet Namsos. Det var noe som måtte gjøres. Vi gjorde vår plikt, akkurat som engelskmennene og franskmennene som døde under kampene her.»

Krigens språk kan det være vanskelig å forstå i fredstid. Er du interessert i boka så får du følge med her utover i november.

5 kommentarer:

  1. Ikke skjønner jeg hvordan du finner tid til alt du driver med, men dette blir spennende lesning! Av det jeg forløpig har sett av boka, gleder jeg meg til å lese resten.

    Anbefales!

    -Egentlig burde boka vært i hyllene allerede nå når debatten om krig, språkbruk, etikk og holdninger raser. Jeg tror intervjuene med disse veteranene kunne være med på å forklare litt av det vi ser og hører om fra våre soldater i Afghanistan.

    Bjørn O

    SvarSlett
  2. Interessant. Selv om jeg har bodd hele mitt liv i 52 år på Gjøvik,så har jeg fått krigen i Nord-Trøndelag med meg hele veien, for far minn var motstandsmann i namdalen, så han hadde alltid noe å fortelle hadde mye litteratur og bilder, som jeg har prøvd å bearbeide litt,alt i fra begravelser til henrettede russiske krigsfanger til bilder fra bombede byer og noe fra Falstad, hvor han forøvrig jobbet som vakt da freden kom og det satt tyskere der isteden for nordmenn.
    Jeg synes det er viktig å holde liv i denne perioden, så jeg skal følge med når boka kommer.Jeg driver forøvrig med naturfilming, og trives med det og ser på bloggen din hver dag om det er noe nytt fra mitt favorittfylke hvor jeg ferierer hver sommer (Brekkvasselv)
    mvh
    Tor Arve Kristoffersen
    naturvideofilm.com

    SvarSlett
  3. Ja Du utnytter de flotte høstkveldene ser jeg. Kan jo ønske meg denne til jul. Som Bjørn O sier så haddde det vel passet godt om den kom ut nå. Leser Tor Jacobsens bok "Crux" kaller London for tiden. Omhandler illegale radiostasjoner på kysten under krigen. Vi hadde jo en stasjon på Utvorda som ble kalt Kaninreiret. Godt skrevet. Ole M

    SvarSlett
  4. Hei!
    Jeg jobber i bokhandel og har allerede fått noen spørsmål etter denne boka. Når gis den ut, og hvor kan vi bestille den?
    Mvh Magneten Libris

    SvarSlett
  5. Boka lanseres i Namsos på lørdag og er i salg fra 6. november. Håper dere på Magneten Libris tar kontakt med:

    http://www.blyforlag.no/

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan